De NSU Ro80: betaalbaar rijden of niet? Michel Stoelen(B) update: 27-03-2008
Grote Dorst |
1/3 van
de benzineprijs Daarom speelden ik zelf en mijn vriend Jan Vertongen uit Herentals al enkele jaren met het idee om onze Ro’s om te bouwen op LPG. Kostprijs van gas aan de pomp in België is ongeveer 1/3 van de benzineprijs, hij schommelt momenteel rond de 0,50 euro per liter. Rekening houdend met een meerverbruik van enkele liters kom ik op een kostprijs van 0,10 euro per afgelegde kilometer. Bij een jaarkilometrage van pakweg 5000 km levert dit al snel een verschil ten opzichte van benzine op van 750 euro. Tel daar de bijkomende LPG-belasting in België af en je maakt toch nog snel een “winst” van 600 euro op jaarbasis. Trouwens, als je een Ro hebt die “maar” 0,10 euro per kilometer verbruikt, ga je hem misschien ook sneller gebruiken… dus hoe meer kilometers je doet, hoe sneller de installatieprijs terugverdiend is. Tevens blijkt dat de wankelmotor op gas véél minder intern vervuilt en bougies stukken langer dan 5000 km meegaan: ook mooi meegenomen bij een huidige kostprijs per stuk van rond de 40 euro! |
In Nederland rijden er
een handvol Ro’s op gas |
Nuttige
tips Verschillende mensen leverden me nuttige tips en stilaan begon ik een inzicht te krijgen van hoe je de Ro best op gas legt. Bijkomend probleem bij onze beide Ro’s is dat het er zijn van het laatste type, namelijk met de Solex 32 DDITS carburator met automatische choke. Iedereen die me info verschafte zei me dat het praktisch niet mogelijk is om zo’n carburator op gas te leggen, stationair zou hij niet mooi “rond” te krijgen zijn. Alle Ro’s die ik ken en die op gas rijden zijn omgebouwd naar de vlakstroomcarburatoren van het eerste type. Aangezien dit toch een meerkost met zich zou meebrengen (je moet een stel vlakstromen kopen, volledig reviseren, enz...) én het feit dat onze beide carburatoren net een volledige revisie achter de rug had, besloot ik om me aan de ombouw te wagen mét de originele Solex 32DDITS carburator. |
Zoveel mogelijk kofferruimte |
Leidingen bypassen en schakelaars |
De omschakeling naar LPG
verliep zo zacht
Na enkele weekends noeste arbeid besloten we het erop te wagen: de installatie werd met een 20-tal liters gas gevuld en kompleet afgetest op dichtheid. Nadat dit in orde bleek te zijn, hebben we de wagen vrij probleemloos op benzine gestart en laten warmdraaien. Na een kleine aanpassing aan het oliedoseersysteem zagen we dat beide trochoïden van de broodnodige olie voorzien werden en besloten we om op LPG om te schakelen. De omschakeling naar LPG verliep zo zacht dat we eerst dachten dat de installatie niet werkte en de Ro nog steeds op benzine draaide! Na controle bleek hij wel degelijk op gas te draaien….probleemloos! |
Geen vermogenverlies? Ik spendeerde nog enkele uren aan de afstelling en de volgende dag was het tijd voor de testrit. We verwachtten ons wel aan een verschil ten opzichte van benzine, maar niets was minder waar: de Ro rijdt blijkbaar hetzelfde als op benzine en van een vermogenverlies is eigenlijk niets te merken. De motor klimt gretig in toeren en hapert nooit. Waarschijnlijk merk je wel een licht vermogenverlies als je bijvoorbeeld een aanhanger eraan hebt of als je in de bergen gaat rijden. De Ro80 start probleemloos op LPG zowel koud als warm, de originele automatische choke werd behouden en functioneert net zoals op benzine. Zowel koud als warm zijn er geen startproblemen hoewel de motor van Jan zijn Ro niet meer de volle compressie heeft. De Ro verbruikt zo tussen de 15 en de 20 liter gas, naargelang de rijstijl en de omstandigheden. Ondertussen is de LPG-installatie probleemloos de Belgische technische keuring gepasseerd en dus goedgekeurd voor 15 jaar. |
Wat kost het? Wat betreft de kostprijs van de installatie: normaal gezien moet je voor een compleet conform de wetgeving uitgevoerde ombouw rekenen op een 2000 euro, dit dan wel met een 90 liter LPG-tank, de oliedoseerombouw, een extra benzinetankje van 15 liter, géén gaten in de karosserie, automatisch (instelbare) LPG-choke en een aanduiding van het gasniveau. In België is de installatie goedgekeurd voor 15 jaar en er zijn geen beperkingen qua parkeren in ondergrondse parkings of garages meer. |
Gezonde motor als basis Nog een laatste zeer belangrijke opmerking: een LPG-installatie kan een oplossing zijn voor het grote brandstofverbruik van de Ro, maar kan helemaal niet een oplossing bieden voor een slecht werkende motor door bijvoorbeeld slijtage, defecten of afstelling. Met andere woorden: de motor moet een gezonde compressie hebben, carburatie en ontsteking moeten in orde zijn en er mogen verder geen technische problemen zijn. |
Michel Stoelen Blaubergsedreef 16 2230 Herselt 014/54.22.65 |