Nieuwe Ro80 rijders       -zomer 2008

 

Ik zag een groene Ro 80 op marktplaats
Al een tijdje was ik op zoek naar een (liefst goedkope) klassieke auto, op LPG, om wat goedkoper te gaan rijden. Wel voor erbij, want de andere auto, een Subaru SVX van 1992, is ook een geweldig mooie en fijne auto.

De zoektocht ging in eerste instantie uit naar een Amerikaanse 8 cilinder, en in het bijzonder een Ford Thunderbird van 1966. Wat blijkt al gauw na een paar keer kijken, zoals altijd is goedkoop gelijk aan duurkoop. Toen zag ik een keer een Ro 80 op Marktplaats en ik was gelijk geïnteresseerd. Want ik weet nog wel dat het een uitermate vooruitstrevend ontwerp was, met prachtige lijnen en veel ruimte en een Wankelmotor.

Met LPG
Alleen, LPG in een Ro 80, daar had nog niemand van gehoord. Na wat zoeken kwam ik ook op de site van Jan Hullegie terecht, ik heb wat vragen gesteld en we zijn naar Druten ( o nee, Puiflijk) afgereisd. Na een allerhartelijkste ontvangst zijn we in zijn zilveren Ro 80 naar de andere Ro's gaan kijken. Wat een belevenis, dat rijden met een wankelmotor. Ik was al helemaal verkocht. Aangekomen hebben we naar die parels van auto's gekeken en we vielen allebei op de mooiste Ro 80, een Atlantik-blauwe uit 1976. Het laatste bouwjaar, dus alles was uitgeëvolueerd.

We zaten echter met het rijden op LPG, vooral toen we het verbruik van de gemiddelde Ro 80 hoorden.

We hielden wel de site in de gaten, en toen kwam er ineens een verhaal van Michel Stoelen over de ombouw van een Ro 80 op LPG. Ineens leek een Ro 80 veel dichterbij en we namen contact op met Michel. Na een aantal mailtjes, en de overtuiging dat een Ro 80 op LPG goed haalbaar was, hebben we van Jan Hullegie die prachtige Ro 80 gekocht. Die werd helemaal nagezien, maar stond nog op Duits kenteken. Afgesproken dat we bij het keuringsstation in Arnhem de auto zouden krijgen. De Ro kwam met vlag en wimpel en met de complimenten van de keurmeester door de keuring.  Wat een geweldige ervaring om zelf met zo'n auto te rijden. En een bekijks dat je hebt, overal keken mensen om of staken goedkeurend hun duim op.

 

Omdat zo'n auto ook moet rijden en daarbij alle weersomstandigheden moet kunnen trotseren hebben we als eerste de Ro 80 laten tectyleren. Dat is wel zo grondig gebeurd dat we er nu nog voor moeten oppassen om geen vlekken op onze kleding te krijgen. Verder hebben we wat hagelschade weg laten wrijven en is de paravan overgespoten.

Bea en Rinus Slippens      Baarn