De Trapeze van Nuccio Bertone. update: 12-05-07
BERTONE TRAPEZE conceptcar 1973 | |
Deze aan de Lancia Stratos (foto boven) herinnerende sportwagen van Nuccio Bertone met middelmotor is een van de weinige carrosserievarianten die er officieel heeft bestaan van de NSU Ro 80. Natuurlijk zat er een Wankelmotor in. |
|
Een basiskenmerk van de Ro zit er nog steeds in en wel de rondlopende taille. Volgens mij is er maar een van gebouwd. Er zijn wel enkele zeldzame modellen van gemaakt. Wie meer weet mag dat ff E-mailen.
Op de website van Bertone staat ook nog het een en ander. Follow
this link. |
a présenté le Trapeze à l'exposition mondiale de Paris en octobre 1973. Le prototype, un projet important de conception, a été monté avec un moteur central de NSU avec des pistons tournants. Le moteur était disposé en longueur centrale, afin d'optimiser la distribution du poids. Ainsi pour contourner le problème du moteur-volume dans l'habitacle, les sièges ont été présentés dans une formation de trapezium. Et le fait que les sièges de passager arrière étaient hors de ligne avec les sièges avant, la visibilité fut considérablement augmentée. En termes de conception le Trapeze rappelle le Stratos, avec ses proportions compactes, l'énorme pare-brise de bouclage et les petites fenêtres latérales. Le butoir en avant fonctionnant autour du véhicule entier, était une solution prise successivement sur quelques véhicules destinés à la production en série. www.bertone.it
|
|
Left picture: Nice model of the exceptional Audi NSU Trapeze BERTONE, 1973 In scale 1:43. The model comes from Alezans. |
Pininfarina Quarz Quattro | |
Het betreft hier een studie van de Ro 80. Maar er zijn vormen die je niet kunt verbeteren. Toch heeft Pininfarina dat geprobeerd. Hij toonde deze
styling-studie op de salon van Turijn in 1972.
De wagen is in stijl van het 'huis Pininfarina' en lijkt aan de voorkant op een Ferrari 365 GTC en in profil lijkt ie op de BMC 1800. Er zit een duidelijke 'losse' kont aan. De grote afstand tussen de wielen gaf de ontwerper veel vrijheid, toch ziet het origineel er veel tijdlozer en beter uit. De webmaster vindt het maar modieus geklooi met vormen. De eenvoudige en misschien wel lelijke orginele velgen hadden op zijn minst vervangen moeten worden door aluminum Fuchs velgen. Bijzonder is te melden dat vrijwel het hele dak via een inklapconstructie in de kofferbak is op te bergen...en dat is nou echt nieuw! Goh, wat is dit ding lelijk! En onder de motorkap is ie nog wel helemaal orgineel. |
|
ANNEKE DOTE: door Jaap Tijman
nog een (leuke?) anneke dote over deze kar: Met dat internationale treffen in Markelo was dat ding toch aldaar? Weet u dat nog; u was d'r ook? Hoe het ook zij; met Ronbo (Ronald Melieste)ging ik dat ding ophalen bij Jan Schot thuis. En Nico Oosterhuis ook nog mee. Ding gestart, veel rook, u weet wel, op 1 kamer lopen, pruttel, pruttel, rook rook. Auto staat midden in de straat met vier kereltjes met bulten in de broek er omheen. Komt er een oud vrouwtje aan geschuifeld en zegt "is er wat gebeurt hier?". Zegt Jan Schot "Nee, da's een Ro 80. Da's heel bijzonder!".Waarop dat oude mens weer: "Ligt er iemand onder???". Goed he!
|
|
Deze toch bijzondere wagen is op dit moment te vinden in het AUDI automuseum in Ingolstadt. Er staat ook nog een heel fraaie NSU Ro 80. | |
Persfoto's
NSU Ro 80 Pininfarina quarz: Turiner
Autosalon des Jahres 1972
|
Pininfarina Quarz Quattro | |
Slagvolume / Hubraum / capacity | 2 x 500 cm³ |
Max snelheid / Höchstgeschwindigkeit / max. speed |
176 km/h 109 mph |
Banden / tires / Bereifung | 175 F / R-14 |
Bouwjaar / Baujahr Exponat | 1971 |
Bijzonderheden
Specials Besonderheiten |
Voorkant uit kunststof. "Verkeerde" deuren aan de C-stijl. Zij-impact beveiliging
Wagenfront aus Kuststoff, Seitenaufprallschutz, "Selbstmördertüren" (an C-Säule angeschlossen) |
DIT IS GEK!, hier kwam Jaap Tijman mee aanzetten
In mijn toch wel omvangrijke archief is dit alles wat ik over de Gmachmeir had.
Geintje: Scenic NSU-Renault 80 2003