Claus Luthe, car-designer update: 19-09-12
: Claus Luthe the designer of the Ro 80 died 17-03-2007
This is to let you know, that Claus Luthe, designer of the NSU Ro 80 has passed
away 17-03-08 in Munich, in his 76 year of life.
It is very sad but for
Claus whom I had the honour to know very well is it the best, quality of life
was no more good for him.
I've met him the last
time in September 2007 source: Hans Peter Lang
|
||||||
ONBEKEND GENIE? |
AËRODYNAMICA De aerodynamische vormgeving van de Ro is zeer opvallend te noemen. Lange tijd werd beweerd dat de vorm van de Ro is ontstaan in de windtunnel, dat is beslist niet waar. De foto's van Ro's in de windtunnel tonen namelijk al een volwaardig metalen 1: 1 model (nummer 12 uit de voorserie van 15) waaraan eigenlijk bijna niets meer gewijzigd is. Dus lang nadat de vormen al definitief bepaald waren kwam de auto in de windtunnel. En dan hooguit om hier en daar wat details te wijzigen. Een andere bron (Style Auto) weet echter wel te melden dat ze met het 1: 5 schaalmodel al 4 jaar voor de productie in de windtunnel zijn geweest. Het zal wel. De sensationele Cw-waarde werd gemeten op 0,355. In die tijd (1967) was het eigenlijk geen thema om een auto te ontwerpen met behulp van een windtunnel. Luthe heeft eens verklaard dat hij maar 30 uur met de Ro in de windtunnel geweest is en dat is met wat nu gebruikelijk is, zeer weinig. Hoe is het dan allemaal wel gegaan? Daarvoor moeten we eerst maar eens de levensloop van Luthe nader bekijken. FEITEN Enkele feiten: in 1932 in Wuppertal geboren, leerde het vak van carrosseriebouwer en ontwerper bij busbouwer Voll in Würzburg. In 1954 deed hij zijn meesterproef en studeerde af aan de vakschool voor carrosserie en voertuigbouw in Kaiserslautern als 'carrosserie en rijtuigbouw ingenieur'. Na een kort verblijf bij FIAT (meegewerkt aan de ontwikkeling van de FIAT 500) in Heilbronn gaat hij dan naar NSU in Neckarsulm. In 1966 wordt hij daar chef design. Na de de fusie met AUDI wordt hij leider -zoals boven al gemeld-van een van de twee designafdelingen van AUDI in Ingolstad. De toch wat onzekere positie bij AUDI is misschien de verklaring voor de overstap naar BMW. Dit automerk stond indertijd als conservatief bekend, maar de Luthe's latere ontwerpen waren toch behoorlijk vernieuwend. Ik denk zelfs dat Luthe voor een belangrijk deel verantwoordelijk was voor het sportieve karakter van BMW, 'geestelijk' ook nog op dit moment. Van 1976 tot 1994?-1990?- werkte hij bij BMW in München. De vormgeving en sfeer in diverse BMW's doet denken aan die van de Ro 80. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de vormgeving van typeaanduidingen op diverse modellen. Op de tekening links boven ziet u een gedigitaliseerde verbeterde versie van de zelfde tekening onderaan deze pagina. Het betreft hier de eerste 'maat' en aanzicht tekeningen.
Natuurlijk heeft Luthe in diverse Ro's
gereden, Hij had nog steeds een "restauratie" object. Ook
was hij nog in het bezit van het 1:5 model, gekregen bij het vertrek naar BMW. Luthe
woonde tot aan zijn dood gepensioneerd in München. Als hij het over mocht doen zei hij ooit
-zou hij - wat de Ro betreft - de wieluitsparingen herzien, ook zouden hier en
daar wat aërodynamische aanpassingen moeten komen. De tochtende deuren bij hoge
snelheid waren ook een doorn in het oog. Luthe was verantwoordelijk voor een flink aantal auto's en zelfs enkele motoren:
BEDRIJFSFILOSOFIE Volgens de bedrijfsfilosofie van NSU en later ook AUDI worden de individuele medewerkers niet genoemd. In de persmappen e.d. kom je de naam Luthe dan ook niet tegen. Directie leden en projectverantwoordelijken echter wel. Vandaar dat het mogelijk is dat de naam Luthe bij weinigen bekend is geworden. De naam van projectleider Ewald Praxl duikt in publicaties op alsof hij zelf verantwoordelijk is geweest voor de tekeningen van koets en motor, wij weten inmiddels wel beter. Dit in tegenstelling tot veel Italiaanse ontwerpers zoals bijvoorbeeld Pininfarina (Ro studie) waar we de namen wel van kennen. De handtekening van de ontwerper geeft vaak een behoorlijk stuk meerwaarde aan de auto, maar dat was bij NSU dus niet belangrijk.
Van Luthe was bekend dat hij op rustige en zakelijke wijze de zaken aanpakte. Uit de interne stukken spreekt wel een grote waardering voor het werk van Luthe. Ook moet in dit verband genoemd worden dat hij goed in staat was om zijn medewerkers te motiveren. Het team dat de Ro van tekening tot het eerste 1:1 model bracht bestond slechts uit 6 personen. MODELLEN EN VERWANDSCHAP
PERSMAP Even terug naar de eerste persmap van de Ro 80, daar wordt melding gemaakt van de volgende interessante feiten. In de map staan een aantal fictieve vragen, een daarvan luidt: van wie komt het ontwerp van de Ro 80? Het antwoord luidt: de NSU Ro 80 heeft een functionele styling en is geconstrueerd. Er wordt ook gesproken over het weglaten van toeters en bellen (Chrombarock) en letterlijk vertaald; snel vergankelijke vormen. Daarmee wordt voorbij gegaan aan de vraag dat wel degelijk iemand die wagen moet hebben ontworpen. Zelfs werd er door de pers beweerd dat er bij NSU helemaal geen styling afdeling was. En de heren van pers schrijven natuurlijk ook weer alles van elkaar over. Zelfs werd er beweerd dat de elegante koets van de Ro door een Italiaanse ontwerper was ontworpen, NSU had namelijk intensieve contacten met FIAT. Luthe zelf heeft wel eens gezegd dat Italianen prachtige coupés en cabrio's kunnen bouwen maar dat ze bij de limousines duidelijk zwakker zijn. Later heeft Luthe nog wel een schets gemaakt hoe de coupé er uit moest zien. De laag in te bouwen Wankelmotor maakte het mogelijk om de motorkap sterk af te laten lopen en dat laatste geeft weer een goede rijstabiliteit. De rondlopende knik is een stijlkenmerk dat ook al bij de Prinz 4 etc. te zien was. De achterkant is hoger zodat de typische wigvorm kon ontstaan, nu een veelgebruikt vormgeving element. Foto rechts: in het bekende blad -style auto- is een uitgebreid verslag met vooral veel foto's te zien over de ontwerpgeschiedenis van de Ro 80. |
Luthe en Praxl trots op de nieuwe wagen, ze moeten geweten hebben van deze website.. | In Mei 1964 krijgt het 1:1 model een interieur, en dat wordt vervolgens door de directie afgekeurd. | Het 1:5 met kleine figuren erbij om de verhoudingen in te kunnen schatten. |
VERVOLG EERSTE SCHETSEN
Links:
ziet u nog een
serie tekeningen voor -Type 80- uit 1963 zoals de wagen tijdens
de ontwikkeling genoemd werd.
|
|
---|---|
De vlotte hand van tekenen valt direct op en de oplossing rechtsonder is de schets die de basis voor de Ro 80 heeft gevormd. Een terechte keuze, de andere tekeningen, hoewel ook niet slecht laten toch meer de geest van de jaren '60 zien, terwijl de tekening rechtsonder van tijdloze eenvoud is. |
Boven: twee tekeningen die direct verworpen werden. |
1- Dit zijn de eerste nu beschadigde "werktekeningen" uit 1965. Boven ziet u de verbeterde versie. 2- De koplamp op de foto boven is van het eerste type, en zou later plaats moeten maken voor een "plat exemplaar". De rondlopende en stilistisch juiste knik-vorm van Luthe werd daarmee overboord gezet. De lichtopbrengst is wel beter van de nieuwere koplampen. Foto's daarvan kunt u overal op deze site aantreffen. DASHBOARD EERSTE VERSIE (en voorserie)
|
AANPASSINGEN
|
|
|
In
1975 kwam de grootste aanpassing aan de koets, grote achterlichten en een
rubber stootstrip op de bumpers. Ook het embleem achter op het
kofferdeksel werd veranderd (foto's boven).
Boven en links het programma van AUDI NSU, Luthe heeft zich bezig gehouden met het interieur van de eerste serie AUDI 100. |
TOP DESIGN--------het eindresultaat--------
Ingolstadt /Wolfsburg In het AUDI museum in Ingolstadt en het Zeithaus Autostadt in Wolfsburg hebben beiden een prachtige Ro 80 staan, zo te zien een laat model uit 1977. Als u dit uiteindelijke resultaat dan ziet beseft u dat dit toch echt een van de mooiste 4-deurs limousines is die er ooit is ontworpen. Alhoewel enig gevoel voor vormgeving niet iedereen gegeven is. De rondom geplakte 'rallystreep' was een van de laatste volkomen overbodige opties. |
||
NIEUW? Ik kan het van hier uit ook niet helemaal zien maar de aanwezigheid van verf in de wielkasten bij de linkerfoto's duidt er mijns inziens op dat we hier te maken hebben met een "nieuwe" of vrijwel nieuwe wagen. We zullen toch een keer moeten afreizen naar dit museum (Ingolstadt). - Of als u in de buurt bent, maak dan nog een paar foto's en mail die dan ff naar de webmaster- :-) --Nou de webmaster is er inmiddels zelf ook geweest, dit ding is dus gezellig hartstikke nieuw dus! mooi museum trouwens, ook het bezoek aan de fabriek zelf was erg leuk. |
ACTIEF!
EXTRA: INTERVIEW met CLAUS LUTHE Bron: website Duitse Ro80 club --artikel door C.v.Klösterlein. en nu maar hopen dat ie dit goed vindt... Uit Wankel Journal #1, December 1996 Gespräche mit Claus Luthe - Talking to Claus Luthe This is the summary of conversations I had with Claus Luthe, the designer of the NSU Ro 80 body. Claus Luthe is honorary member of several Ro 80 Clubs. We met at a meeting of the 'NSU Ro80-Club der Schweiz' in September 1995 at the vineyard of Rudolf Benz and in the NSU exposition pavilion 'Historische Sammlung NSU' in Neckarsulm. Claus Luthe has supplemented my draft during a number of telephone conversations.
We strolled in the exhibition hall between all
the NSU vehicles presented, and of course we stopped at the Ro 80. Claus Luthe
explained some design details. He stops at the front of the car and says: Other limitations in front design resulted from legal requirements for a minimum headlamp height in some export countries. According to Luthe, the very flat panel above the headlamps would be impossible to-day because of the high priority manufacturing problems receive now. The car we look at is equipped with Iodine headlamps. The first headlamp design (where the horizontal body edge was continued over the headlamp glasses and the grill) was almost flush with the body panels, unlike the later headlamps which protrude inelegantly under the bodywork. Technical considerations that iodine headlamps require a more vertical glass are no valid reason; later cars prove that all forms of inclined or curved headlamp glasses are possible. Concerning the Chevrolet-Corvette-type
horizontal edge Claus Luthe told me: We are still looking at the Ro 80. Claus Luthe dislikes its front wheel arch. It is much too big, has too much distance from the tire. This is due to the spring travel having been increased for the sake of comfort - without adapting the wheel arch. The width of the car was also increased at a certain stage, without the corresponding redesign of the overall shape. When the car was first presented to the board, some brassheads were shocked by the high tail of the Ro 80. But soon everybody got accustomed to it, and nowadays we judge its high 'bottom' as being normal - compared with other contemporary cars it is very moderate and elegant throughout. Also at the Frankfurt Motor Show fall 67, where the car was presented to the public, enthusiasm was not as overwhelming as often reported by interested parties. Claus Luthe mixed with the public and heard mostly negative reactions, nobody appreciated the new wedge-design, and general acceptance was rather low. Another statement, which did so well in advertisements, was that about the wind tunnel design. Claus Luthe: Pure nonsense, we put the car into the windtunnel for the first time when the design was complete, and everybody (including Luthe himself) was surprised by the low drag coefficient of the body. x Claus
Luthe hinter dem Lenkrad des Ro80. The design had been done purely on intuition. "After these wind tunnel tests, the outer shape of the body was not modified at all. We got, however, new insights into the airflow through the engine compartment and the possible air outlets for the passenger room. These could have been moved to the rear end of the boot, but the improvement was so marginal and the cost involved so high that these outlets remained in the C-column." Talking about aerodynamics, Claus Luthe refers to early work done in the thirties, when pioneers such as Jaray and Koenig-Fachsenfeld tried to apply to motorcars the aerodynamic know-how gained in aeroplanes, and he calls the Citroën DS an example of the 'old school' of aerodynamics (massive rounded front, long reduced tail). Many of us know that it was Professor Kamm who discovered that aeroplane-like aerodynamics are infeasible on cars, and that he created the cut-off bodies and the sharp edges ('Abrißkanten') so characteristic of later sports cars. This type of tail design was, in honour of Prof. Kamm, often called 'K-Heck' (K-type rear shape). Aerodynamics were, right from the start, one of the mission statements of Mr.Praxl, the Ro 80 project manager at NSU, and he always supported Luthe in his struggle for a design which guaranteed a low drag coëfficient. After all, the team was still too reluctant in translating the basic idea 'low front - high tail' into reality. This was proven by later wind tunnel experiments done at VW's in Wolfsburg where a dramatic reduction af the drag coëfficient could be achieved by a bulkier boot shape. In Claus Luthe's words "the rear end of the car was, looking from above, too round." (It is worth while to have these facts in mind when reading about 'wind tunnel design' and similar statements in advertisements. Not to forget what some smart journalists published about the car 'shaped by the wind'. CvK) There is also some other gossip and unclear information around the Ro 80 design. When it was suggested that the Ro 80 body had been styled in Italy, NSU did, in first instance, not deny these rumours. In my view this was a lack of respect for their own designer, Claus Luthe. On the other hand, isn't it flattering to call a design italian? Someone also pointed at a link between NSU and Pio Manzu. Claus Luthe tells the real story: Just before the pubic presentation, the NSU board had agreed to scrap all names from the press material in order to avoid a glorification of individuals. If you mention the project coordinator Praxl and the people who worked with him (Schmidt for suspensions and Erlewein for coachwork), and the stylist Luthe - where is the end? A car is always the product of a much bigger team. Claus Luthe regretted that he was not mentioned as the stylist of the Ro 80 body, his first big job, and his real break-through.
The truth was, however, revealed soon, although in a somewhat unelegant way by some british motor journalists, to whom Claus Luthe had to explain some of the design principles on which the Ro 80 body is based. He did this in the same presentaion room at the NSU gate number one, where we are standing now, autumn 1995, and where the photographs for this article were taken. Claus Luthe also mentiones some details which have not been realized, e.g. the double edge in the roof, which would have been a formal link between those of the bonnet and the boot lid. This double edge can still be seen in early designs and the 1:5 model, but when Claus Luthe designed a roof panel of brushed stainless steel (giving the roof and windows section an almost immaterial appearance), it had to be abandoned because of the poorer malliability of this material. When the final decision for painted steel was made, the way back to the double edge was no more possible since new costly mouldings would have been required. Then Claus Luthe spoke about general design problems, and he said, what I had also heard erlier from other designers: each successful design contains some inconsistencies, details which 'just do not fit' and which create a kind of inner tension - if not, you have the 'clean' impersonal designs of some japanese cars, where one model is hard to distinguish from the other. At another occasion he expressed his own ambitions as "... to create car bodies which present themselves optically elegant but not dominating between nature and architecture, not as an optical environmental pollution." I'm sure all Ro 80-fans will join me in agreeing that Claus Luthe achieved his intention. When the Ro was, after a period 'in the freezer', elected for production, Claus Luthe wanted to give the design the final touch. After all modifications and technical changes, he was not quite happy with the result, he had not given it the finishing touch. Then he was allowed eight working days to update the design! Now, from the distance, he gives another version of the statement he is often quoted for: 'The car was taken off my hands too early'. Now he says: 'For every designer comes the day when he has to finish his work, when he has to agree that all additions would not result in any major improvement.' But eight days was really very short. I asked Claus Luthe about the rumours that NSU had designed other body-styles to complement the four-door-sedan; Simon Kremer in particular mentioned this as a historic legitimation for his roadsters. Luthe said: "If you hold a successful design in your hands, you try left and right what its potential is, what can be made out of it." Luthe told me that he had developed a 1:5 station car model and that he finalised the drawings for a two-door version. These designs, irreplaceable masters, were sent to Wolfsburg where they are now 'not traceable' in the archives. Claus Luthe also comments on other vehicles
exposed in the show: Some of the information I received from Claus Luthe is a confirmation of what I had read previously, but many details were new to me, and I was particularly happy to receive the information from the real authority. Thank you, Herr and Frau Luthe! C.v.Klösterlein.
|
17-03-08: Trauer um Claus Luthe ( Autohaus online)Der frühere Chefdesigner von BMW, Claus
Luthe, ist tot. Luthe starb am Montag im Alter von 76 Jahren, wie aus
Todesanzeigen hervorging, die am Donnerstag in Münchner Zeitungen
veröffentlicht wurden. Der erfolgreiche Autodesigner hatte unter anderem den
legendären "NSU Ro 80" entworfen, der mit seinem avantgardistischen
Keilform-Design die Fachwelt verblüffte und 1967 zum Auto des Jahres gekürt
worden war. Die Limousine der gehobenen Mittelklasse war mit einem
Wankelmotor ausgestattet und begeistert noch heute Automobilfans. |
|
|