Marten Ypma Emmeloord update:13-07-04
Marten
Ypma
Ik denk dat ik een jaar of 12-13 was toen ik voor het eerst, zij het onbewust, met de Wankel geconfronteerd werd. Toentertijd kon je na het opsturen van drie wikkels autodrop in het bezit komen van een poster met daarop de Mercedes C-111. Nu was snoepen in deze tijd nog wel verantwoord, dus die wikkels had je zo! Na een aantal weken hing de super-auto dan ook boven m'n bed.
Op ons transportbedrijf een ruimte gecreëerd van waaruit de transplantatie kon beginnen. Dat sommige olieleidingen tot onder je oksels leeg lopen neem je dan voor lief. Na het leeg peuteren van de machinekamer naar Friesland getogen alwaar we een geklutste klokkenmaker verlosten van een volgens hem zéééééér bruikbare motor, voor heel weinig pecunia! Enfin, huiswaarts getogen en in de kale ruimte laten zakken die hiervoor bestemd is. De elektriciteit werd omgebouwd van 2-bougie naar 4-bougie, van alles dubbel, bobines etc., maar het is te doen! Het dient vermeld te worden dat ik toen enorm geholpen ben door 'Rooje Jos', een stagiair van de HTS.
Na een aantal telefoontjes kwam ik in contact met Gert Jan Bakker van de NSU club. We schrijven dan 1985! Hij bood aan om te komen kijken en ons bij de problemen te helpen. Na een grondige inspectie kwam hij tot de conclusie dat de door ons met veel zorg ingebouwde motor in zijn vorige leven de geest had gegeven... We waren dus bedonderd door...juist ja, die geklutste klokkenman! Ben hem laatst nog tegen gekomen in de Notre Dame... De lol was er een beetje af en de Ro vond een nieuwe vriend. Na een aantal maanden van louter rust, begonnen m'n hersens toch weer te kriebelen: het virus had honger en ik geen voer.
Nadat ik ontdekt had dat ik de vijfde eigenaar werd, was het snel duidelijk dat zo'n beetje alle vorige berijders zich met laklagen en plamuur hadden bezig gehouden, zonder het gewenste resultaat. Ik kreeg weer tranen in m'n ogen, dit keer van ontroering: hier moest iets gebeuren! Restaureren was noodzaak! Daar ik dit nog nooit had gedaan ging er een wereld voor mij open: Aspirine, brandzalf, lasogen, afzien, echtelijke ruzies en drank! Het hoort er allemaal bij als je gaat restaureren. En als ie dan in de spuitplamuur staat en er rijdt een bevriende boer met z'n tractor tegen jouw troetelkind aan dan denk je niet wel gl...gxxl..ver.. ,nee beste lezers, het hoort er allemaal bij, je draait je om en begint opnieuw!
Als je dan na twee-en-een-half jaar glansrijk door de APK komt, weet je waar je het voor gedaan hebt. Voor m'n virus dat waarschijnlijk nooit meer uit zichzelf weg zal gaan! Ik heb me laten vertellen dat het operatief enige kans van slagen heeft, mits het zich niet te hardnekkig heeft genesteld. Bij mij is die kans welhaast verkeken, want ondanks mijn voorliefde voor de Ro 80 in het misschien voor u bekende oranje (als je een beetje sociaal denkt is daar best mee te leven), ben ik bezig aan m'n derde RX 7! Mocht u na dit verhaal nog vragen hebben (wat ik mij nauwelijks kan voorstellen): ik ben bereikbaar onder tel.nr. 0527 - 618496! |
Mijn oranje Ro staat
bij Robbert den Hartog op de brug.
Technische dag in 1994?