INSIDE THE ENGINE veelpagina's update: 18-05-2005 DEEL 1 voorkant motor eerst
Nieuw: motorrevisie door Georges Stoelen (18-05-05)
DEEL 2 de onderste heft -versnellingbakzijde- 02-01-03
De webmaster gaat nu op zoek naar iemand die nog 5 a 6 zijlijsten heeft en een handje vol veertjes.
Z.g rattermarken op de loopvlakken van de mantels zijn op zich niet erg maar wel het begin van slijtage. |
Links: het principe waar het eigenlijk om draait! |
SCHOONMAKEN SLIJPEN -de webmaster maakt voor inbouw korte metten met oneffenheden
|
||
Rechtsboven alle delen moeten worden nagemeten. Slijpen met waterproof 600. Naschuren met 1000. Voor de mantels kun je een een grote PVC buis gebruiken-- foto midden en links--. Voor de vlakke delen gebruikt de webmaster een stuk perspex omdat dat absoluut vlak is --foto links--. Beter is te werken met lepsteentjes zoals hieronder door Georges Stoelen wordt besproken. |
TIPS VAN GEORGES STOELEN BELGIË
Nu begint eigenlijk het grote werk, alles moet
zeer zuiver gemaakt worden. Dat is een geduldwerk en moet secuur gebeuren
zodat er geen beschadigingen bijkomen. nadien goed reinigen met een ontvettingsprodukt.
Ik zie dat de delen redelijk besmeurd zijn met koolaanslag, die man heeft
met heel slechte olie gereden. De rattelen in de trochoide kun je er met de
hand uithalen met lepsteentjes, ik heb dat al gedaan, maar het is veel
werk en geduld.
Zo'n 4 tot 6 uur is er werk per trochoide
afhankelijk van de sleet. Lepsteentjes kosten wel wat geld maar het loont,
en je hebt er verschillende nodig. Vroeger 600 tot 800 Bef/stuk, is nu
zo'n 15 a 20 Euro/stuk. Meet ook de rondjes in de hoeken van de
rotoren op, die moeten binnen een bepaalde tolerantie liggen, zie
reparatieboek. Zijn ze ondermaats, je kunt ze billijk kopen
bij Bucholtz, indien nodig kan ik je zijn adres bezorgen. (bij adressen
opm. webm.) Ook de opening waar de rondjes inzitten moet
je opmeten met een kaliber, zie ook reparatieboek.
.Als de motor werkelijk van '77 is, kijk op de trochoiden, dan hebben de rotoren C-ringen. Anders zijn het
standdichtingen met O-ring. Zitten deze nog goed los? zitten ze vast dan
is er een probleem. Probeer met remolie ze los te krijgen. Zitten ze nog
goed los, laten zitten dan. De rotoren zelf hebben tegenover elke hoek een
klein verhoogje, dat moet nog voldoende hoog zijn, anders loopt de rotor
met zijn gehele zijkant tegen de flenzen aan en dat geeft te veel
wrijving.
Zijn ze te ver versleten kan het zijn dat er
te veel speling is op de exenteras en de glijlager in de rotoren. Deze
wankelen dat een beetje heen en weer. In de trochoiden zitten pasbolzen en pasrohren,
deze zijn binnen in de trochoiden verroest. Oppassen bij het uitpersen, er
zit aan een zijde een springveer op. Deze moet je wel terug gebruiken. Daarvoor heb ik er in roestvrijstaal laten
maken. Een setje (2 pasbolzen+2 pasrohren) kosten 30 Euro. Een dichtingsset voor de motor kun je
verkrijgen bij de Ro 80 Club Deutschland, maar je moet dan wel lid zijn.
|
||||
De lepsteentjes zijn te verkrijgen bij de
group Baudoin, er is een filiaal in Almelo, tel: 0546/87.30.70. Ik weet
niet dat ze daar hebben, misschien kan je als een prive persoon ze niet te kunnen kopen.In
België kan ik ze kopen, ze moeten 600 korrels hebben en de laatste 1000. Als de trochoiden gelept zijn moet je ze
opmeten met een haarliniaal. Dat moet gedaan worden met white spirit, de
steentjes er in leggen ze zuigen dat op en telkens weer dopen als ze droog
zijn.
De Flenzen moet gelapt worden, niet slijpen. Weet jij een firma die de flenzen kunnen lappen? De C-ringen moeten op en neer gaan als ge ze indrukt, maar dat moet met een grote vlakke plaat gebeuren, zodat ze in zijn geheel ingedrukt worden, anders vervormen ze. Bij een vriend zaten de C-ringen volledig vast, en ze krijgen tot nu niet los, ook niet met remolie. Als de rondjes ingeduikt zijn moeten ze ook vervangen worden. Je ziet wat er allemaal bij komt kijken he. vervolg |
||||
White spirit is een verdunning voor de verf. Het best is te doen met de lepsteenjes, die
zijn volledig recht en dat gaat veel beter als met schuurpapier. Een
haarliniaal is een recht stuk metaalstaal en geslepen als een bot mes
onder een hoek van 10 graden. Ge legt dat haarliniaal dwars op de trochoide
en je ziet dan dat de trochiode recht is geslepen Dat liniaal kunt ge ook kopen bij Baudoin, het
kost niet veel, ik denk een 30 Euro of iets meer. Veel succes
.
Hier de beloofde beelden van de trochoiden,
een beeld van de twee met links de ongelepte, rechts de gelepte, in het
midden de lepsteentjes, links het 600 korrelige en rechts het 1000
korrelige. Op de voorgrond het haarliniaal. De trochoiden zijn ook nog
apart te zien, zo
zijn ze duidelijker en zie je ook beter het haarliniaal. In de trochoiden zitten nog twee grote
stoppen, een tussen in en uitlaat en een gans onderaan. Deze twee stoppen verwijder je best om te
laten verzinken, binnenin zijn ze meestal verroest. Groeten en veel plezier ermee,
Georges
P.S Georges wat een vette reclame voor Nokia loop je toch te maken.. je hebt er aandelen van zeker? |
DEEL 3 SLIJPEN SCHUREN EN NOGMAALS METEN
Na de bovenstaande tips van Georges Stoelen is de webmaster op pad gegaan om "lepstenen te gaan halen". Hij vond een combisteen (foto onder links). De korrelgrootte stond er niet bij maar het werkt prima. Het kost inderdaad veel tijd. Je moet zo slijpen dat je je referenties niet verliest. Dat betekent dat je de laatste streepjes (Rattersporen) ook tot het laatst moet laten staan. Goed nat houden. Ik gebruik gewoon ontvetter omdat ik daar een bak vol van heb. Met een scherpe liniaal controleer je of het werkelijk vlak is. De webmaster haalt ook de ergste oneffenheden met de lepsteen van de zijdeksels en het tussenschot weg. Daarbij moet je er op letten dat je de pasvlakken niet raakt. De nieuwe afdichtingslijsten mogen niet 'haken'. Om alles onder te zien moet u ff scrollen! Het moet wel duidelijk zijn dat als de Rattersporen te diep zitten dat er dan niet voldoende slijpruimte in zit. |
RATTERSPOREN |
Even wat ideeën: de 'Rattersporen' beginnen op een
oneffenheid om zich vervolgens voort te zetten, en die oneffenheid zit
eigenlijk structureel op de heuvel van het ontstekingsgat, Het is een goed
plan om juist hier extra -gladde- aandacht aan te besteden. Gek is wel dat
ie aan de andere kant ook een heuvel zit, maar vandaar zijn er duidelijk
minder sporen. Het zal wel met de compressie opbouw te maken hebben. Op de foto links is te zien hoe de diepte van de oneffenheden gemeten wordt. De toleranties van het werkplaatshandboek zijn wel krap, omdat nieuwe deksels nu niet meer te krijgen zijn. (0.02 mm.op de vlakken en 0,05 mm.op het "kruispunt"). Ik haal alles weg. Op de foto links midden wijst de blauwe pen een C-afdichting op de rotor aan en die zitten nog steeds te vast, daarnaast kun je mooie close-ups van de Rattersporen zien. Er is eigenlijk geen afdichting tussen de 'grote' delen --tussen mantels en deksels moet de boel strak op elkaar geschroefd worden--. Mazda heeft wel afdichtingen op de randen van de pasvlakken toegepast. Moet er soms wat afdichtingpasta dun tussen de vakken gesmeerd worden? Wie weet dat? >>reactie onder! |
(M)ETEN IS WETEN
09-01-03: E-MAIL VAN Eef Sluiter: Onderstaand een artikel van Michael Fabritius over het reviseren van een 871. Hierin wordt een speciale afdichtingspasta vermeld die hij ook gebruikt voor het afdichten van de diverse vlakken zonder pakking. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Als je het hele artikel wilt lezen moet je bij NSU Wankel Spider Club Deutschland e.V. zijn. Groetjes Eef Ein weiteres besonderes Stück war der Aufbau eines 871-Motors in meinem Keller. Es war nicht der erste 871, den ich restaurierte, aber der schwierigste. Das Problem lag darin, daß bei diesem Motor die modernste RO 80 Technologie angewendet wurde. Das heißt: Es wurden Schleuderscheiben verwendet und Kolbenringe zusammen mit C-Ring Standdichtungen. Meine bisher aufgebauten 871-Motoren waren ähnlich wie die Mazda-Motoren konstruiert, dies bedeutete vereinfachte Montage, da man fast ohne Spezialwerkzeuge, nur mit dem Gehirn und gutem Fingerspitzengefühl auskommt. Im jetzigen Falle mußten Spezialwerkzeuge angefertigt werden, um die Doppelzwillingsringe der Exzentenrwelle, der Schleuderscheibe und des Kolbenrings der Schleuderscheibe fachgerecht einbauen zu können. Natürlich paßten die vom RO 80 nicht! Ich möchte mich an dieser Stelle bei unserem Clubmitglied Klaus Schnell bedanken, der mir prompt mit seltenen Ersatzteilen aushalf. Spezielle Dichtleisten wurden aus RO 80 Beständen umgeschliffen, da die Ferotic-Leisten des 871 nur 3 mm dick waren. Auch in diesem Motor bewähren sich die neuen Bolzenfeder-Systeme (kleine SpiraIfedern) hervorragend. Wieder hatte ich mit meiner neuen Montagepaste Sil-Mount - einem hochviskosen Teflon- und Silikonmaterial - beste Erfolge. Bei Motoren mit vielen Oringen und Papierdichtungen, sowie plangeschliffenen FIächen bewährt sie sich hervorragend als Schutz und zusätzliche Abdichtung der Oberflächen. Neben der Abdichtungsfunktion verhindert sie das Austreten von Gasen beim Kompressionstakt und schützt die Seitenteile vor Korrosion durch Kühlwasser. Da sie von -50° bis 200°C Temperatur stabil ist, verhindert sie ebenso das Fressen von Gewinden und bietet im Gegensatz zu Kupferpasten keine Gefahr der elektrolytischen Korrosion. Außerdem benutzen wir diese Dichtungspaste für Papierdichtungen. So kommt es oft vor, daß man gezwungenermaßen manche Teile noch einmal abschrauben muß, wobei in diesem Falle mit dieser Dichtungsmasse vorbehandelt Dichtungen ohne Probleme leicht abzulösen und wieder verwendet werden können. Seit Iängerer Zeit verwenden wir diese auch bei Spider- und RO 80 Motoren mit bestem Erfolg.Anbei die beiden Bilder des 871-Motors während der Montage und im fertigen Zustand. Selbstverständlich wurden auch hier die Seitenteile geschliffen, plasma- und badnitriert zur Härtung der Oberfläche. Eine letzte Bemerkung: Immer wieder haben wir beobachten können, daß Doppelseitenstreifen in einer Nut deutlich höhere Kompressinswerte der Motoren bedingen. Die Motoren laufen im Leerlauf wesentlich runder und springen besser an. Grundsätzlich sollte man deshalb für Einscheiben-Spider-Motoren zweimal 0,7 mm dicke Mazda-Seitenstreifen in umgebauten RO 80-Kolben verwenden. Dr. Michael Fabritius 09-01-03: E-mail van een deskundige
Het ene lepsteentje lijkt mij goed, het andere
niet, heb je dat opgemeten met een haarliniaal? Op de foto druk je met je
handen op de steen aan de buitenzijde, dat is toch maar om de foto te maken
zeker? Tip: span de trochoide in de bankschroef, hou met je beide handen de
lepsteen zodanig vast dat je binnen het loopvlak blijft. Wijsvinger en duim
van beide handen praktisch tegen mekaar Zo voorkom je kantelen van de steen.
Geregeld slijp je van links naar rechts en dan omgekeerd, dit om te vermijden
dat je met je rechterhand meer druk uitoefent als met je linkerhand. De
Flenzen met de lepsteenjes doen is moeilijker omdat deze te klein zijn. Wat
wel gaat is met rodeerpoeder op een grote vlakplaat, of met twee flenzen op
mekaar met ertussen ook rodeerpoeder en dan maar draaien en wrijven.e linker.
Ook de lepsteen tijdig draaien om gelijkmatig te laten slijten, want dat doen
ze wel degelijk en goed vochtig houden is ook de boodschap. Slijp echter niet
meer weg als nodig, want weg is weg. Kun je de C-ringen al induwen of niet?
geduld moet je hebben bij zo'n zaak. Je krijgt van dit alles goede biceps
GEORGES STOELEN 12-01-03 GARAGE ROOSELEER Toch ook nog ff vermelden dat de truc met de lepsteen niet is uitgedacht door Georges Stoelen, Maar door mijn vader die NSU verdeler was, en heel wat Ro's in onderhoud had. (tot uit de verre omstreken) Met wankele groeten uit België, (nee niet te veel gedronken) Daniel en Andre Rooseleer. To be continued........boven nieuwe oude slijpfoto's! |