HOE RIJDT IE NOU? - DRIVING - FAHREN -
GO TO THE ENGLISH
VERSION
![]() |
RUISARM Door de extreem lage Cw waarde van 0,355 zorgt voor een "ruisarme" ritbeleving. Ook de trillingarme motor is erg aangenaam, hoe harder je rijdt hoe stiller het wordt. Turbine of stofzuigerachtig is wat je in dit verband wel vaak hoort. Een klein en makkelijk te verhelpen probleem vormen de voorportieren, de ruiten sluiten namelijk vaak niet helemaal perfect waardoor een hinderlijk geruis uw reisgenoot zal zijn. Maar normaal heerst er een koninklijke stilte. HALFAUTOMAAT Het starten gaat heel gewoon: gewoon de sleutel omdraaien en de motor komt tot leven. Het rijden met de voorwielaangedreven NSU Ro 80 zal niet bij iedereen meteen van een leien dakje gaan. Dat komt door de halfautomatische bak. Je kunt de versnellingsbak het beste zien als een handgeschakelde automaat,met drie verzetten vooruit, een achteruit, een neutraalstand en een parkeerstand. Eigenlijk moeten we spreken van rijbereiken, en die zijn erg ruim bemeten, mede door de hoge toerentallen van de motor. Een voetkoppeling ontbreekt, wanneer overgeschakeld moet worden zorgt een gevoelige sensor in de versnellingspook dat de boel ontkoppelt wordt. En dat vraagt gewenning, want zodra je je hand op de pookknop legt, houdt de verbinding tussen motor en versnellingsbak het voor gezien. Een tiptronic ‘avant la lettre’ dus. De eerste versnelling (links onder) komt soepel in door de semi-automatische versnellingsbak met koppelomvormer. Je vertrekt langzaam maar zeker, zoiets wanneer een trein vertrekt: in het begin langzaam, maar dan als maar door versnellend.
Ook bij het accelereren in het tweede rij-bereik is redelijk snel voldoende vaart in de auto te krijgen. Denk niet na lezing van dit verhaal dat het allemaal erg gecompliceerd is, na slechts vijf minuutjes bent u er aan gewend en geniet u alleen nog maar. |
TOCH SPORTIEF?
Daarnaast is het schakelen met de hand een beetje vreemde gewaarwording, omdat de motor geluiden maakt zoals je die kent van een auto met automatische bak. Foto rechts: alleen op de grote internationale treffens kunt u dit zien. Rijden met zijn allen.
Onwaarschijnlijk vast ligt deze wagen op de weg, het totale concept draagt daar aan bij. Wetende dat de auto in 1967 geïntroduceerd werd, moeten de Duitse onderstel-ingenieurs destijds een voorbeeldfunctie voor vele collega's bij andere merken hebben gehad. Vooral de ruime wielbasis en de onafhankelijke wielophanging (afb.links) moeten in dit verband genoemd worden. Als je met je ogen dicht zou kunnen rijden, zou je je eerder in enkele jaren oude auto wanen, dan in een voertuig dat bijna 35 jaar geleden is ontwikkeld. De Ro was revolutionair, en niet alleen qua motortechniek en vormgeving. Hij stuurt ook erg prettig en precies. De wegligging was mede zo goed omdat Michelin er een beslist heel goede band de "X as" voor had ontwikkeld. Zie afbeelding links. De stuurinrichting van de Ro heeft jaren lang in alle mogelijke autoboeken gestaan als het voorbeeld van een succesvolle constructie. Goed, in een snelle bocht helt de carrosserie behoorlijk over, maar niet zodanig dat je alle zeilen bij moet zetten om de auto onder controle te houden. Bovendien: ook anno 2002 zijn er auto's die in een bocht flink overhellen. Worden met de NSU de grenzen bereikt, dan zal de auto eerst goedmoedig over zijn voorwielen wegglijden. Eenvoudig in de hand te houden. Maar als je er een setje Koni’s of nieuwe Boge's onder zet ben je verlost van dat overhellen.
FOTO'S onder: gevonden op het web bij eBay about driving the Ro 80!
De geluidsproductie is geschikt om in stereo naar Leonard Bernstein te luisteren zoals u kunt lezen op de afbeelding in het midden. STANDAARD STUURBEKRACHTIGING De Ro zette nieuwe standaards op het gebied van actieve en passieve zekerheid zie de afbeelding boven-links.
Mensen die bij een klassieke auto graag zwelgen in nostalgie zullen daardoor wellicht teleurgesteld worden, maar het geeft wel aan hoever de NSU Ro 80 zijn tijd vooruit was. Tja, hij ruikt altijd wel lekker oud. Trouwens die dame links remt ook goed.... RECHTS: in Italië in zo'n klein stadje, in die smalle straatjes met al die 'uitstekende' winkelwaar daar kun je maar beter niet te zacht rijden..hier ziet u rechts een proef om met 180 km per uur nix te raken, restaurateurs krijgen de kriebels..
|
![]() |
![]() |
|
Hierboven zien we nou eens een echt opgeruimd motorcompartiment - Advertentie in ----Der Spiegel