WELCOME    WORLD                                                                                       Update this page: 23-07-20 
 

Lupe
Welcome
on the most comprehesive NSU Ro 80 website on the internet. Ro 80 is art! It is not a casual car, it is topdesign, timeless. This site is made by Jan Hullegie and is still growing because many of you -thx- do contribute. Not everything is translated yet. But the load of information will give you quite an impression of one of the best and beatiful cars ever build.

Welkom op een van de zeer weinige specifieke NSU Ro 80 websites ter wereld. De Ro 80 is een kunstobject, tijdloos topdesign en toptechniek. Deze website wordt gemaakt door Jan Hullegie en groeit vrijwel dagelijks door bijdragen van Ro 80 liefhebbers - U dus - uit binnen en buitenland. Waarschijnlijk is het de meest omvangrijke site over dit thema. Deze website is ook te bereiken via www.ro80.nl 

GEVRAAGD delen
/wanted parts!!
De webmaster vraagt Ro 80 onderdelen te koop, zowel nieuw als gebruikt.. Do you have or want new and used parts -mail me!  Neuteile gefragt!  webmaster

Laatste vrijdag oneven maand Treffen wankelaars
Ook komen? Om de twee maanden -op de oneven maand- de laatste vrijdag  in eetcafé  Het lagerhuis Dorpsstraat 26 Garderen. (Apeldoorn - Barneveld). Info  055 3661541


Wat voor auto is de NSU Ro 80 eigenlijk? - Een zeer bijzondere auto, die op de Internationale automobiel tentoonstelling (IAA) 1967 in Frankfort am Main een wereldsensatie was. In oktober 1967 startte de serieproductie. De laatste wagens werden in april 1977 geproduceerd. 10 jaar lang dus en toch maar 37400 stuks. De Ro 80 werd later door velen gezien als de auto die zijn tijd het verst vooruit was, en dat gelijk op twee terreinen: de vormgeving én de techniek.

Wat kun je op deze site allemaal vinden? Op deze website kunt u alles vinden met betrekking tot het thema NSU Ro 80, techniek, geschiedenis, design, advies, aankoop, tips, een fotoalbum en bijdragen van diverse medewerkers uit binnen en buitenland. U kunt ook helpen deze website te verbeteren of aan te vullen. Maak eens (digitale) foto's en verslagen van uw belevenissen met de Ro 80. In het fotoalbum staan al veel voorbeelden. De webmaster maakt er wel iets leuks van. Heeft u tips? Laat het ons allen weten. 

We praten hier niet over een kleine auto, de wagen is maar liefst 4.78 * 1.76 * 1.41 meter. Uiteindelijk werd de Ro 80 het slachtoffer van de oliecrises -begonnen in 1973-. De algemene roep om spaarzaam om te gaan met energie en de vraag naar kleinere auto's lieten de productie als niet meer zo zinvol  'erscheinen'. In april 1977 liep het laatste voertuig in Neckarsulm van de band met het merk NSU erop. Dit laatste tot ongenoegen van vele fans. De auto van het jaar 1967 had nieuwe maatstaven inzake wegligging, zekerheid, comfort en design gezet.

En rijden? Gewoon ook naar de huidige maatstaven nog steeds erg goed, de wegligging met 4 onafhankelijk geveerde Mc-Pherson schokdempers is uitstekend. 4 schijfremmen met gescheiden remcircuits rondom, remkracht begrenzer op de achterwielen en standaard stuurbekrachtiging. Het zicht van binnenuit is fantastisch, het interieur is licht en overzichtelijk.

De stuurbekrachtiging maakt de wagen heel makkelijk bestuurbaar. Onder de sterk aflopende motorkap zit ergens onder het luchtfilter een compacte motor, de al genoemde  watergekoelde twee-schijfs-Wankelmotor met een in de lengte richting liggende (3)-versnellingsbak (erachter).

Wat de vormgeving van de auto betreft: nog steeds oogt een Ro 80 als een moderne auto. Strakke lijnen zijn op zeldzame wijze in balans met ronde vormen. De Ro 80 wordt door velen gezien als een van de mooiste 4-deurs auto's van na de tweede wereldoorlog.
 

De wigvorm-carrosserie van Claus Luthe, had een Cw-waarde van slechts 0.355! De vorm is tijdloos mooi, van welke kant u ook naar deze auto kijkt. Esthetisch oogt de auto met de aluminium raamstijlen, roestvrijstalen bumpers en grote raampartijen. U zult er beslist een langdurige relatie mee aangaan.

 
Waarom zou je nu nog een Ro willen bezitten?
Om het antwoord op die vraag te kunnen geven moet u/jij deze website maar eens doorploegen. De auto heeft een zeer hoog emotie/design gehalte. Het bezitten op zich is voor velen nog belangrijker dan het rijden. 


 Vaste medewerker Georges Stoelen heeft een schitterend verslag van een motorrevisie gemaakt.
 

HANDBOEK
Het handboek kun je hier downloaden, -in PDF- formaat en engels.
DOWNLOAD HANDBOEK.pdf

Spiegel online
Wankelmütiges WunderwerkSpäte Ehren für ein außergewöhnliches Fahrzeugkonzept: Der NSU Ro 80 gilt heute als begehrter Klassiker. Nur wenige Exemplare der Wankelmotor-Limousine sind noch intakt
Kult wurde er nie, noch war er sparsam oder günstig. Doch als der NSU Ro 80 der Welt im Herbst 1967 vorgestellt wurde, war er der Star der Automesse IAA. In sich vereinte der keilförmige Neuling aus Neckarsulm modernstes Design und zukunftsweisende Technik. Read on-->

--------------------------------------
Der Spiegel online: Warten aufs Wunder  WANKEL-JUBILÄUMBriefmarke zum Wankel-Jubiläum: "50 Jahre Wankelmotor" feiert die Post ab sofort mit dieser Sonderbriefmarke
Vor fast 50 Jahren, am 1. Februar 1957, lief zum ersten Mal ein von Felix Wankel entwickelter Drehkolbenmotor bei NSU in Neckarsulm für längere Zeit auf dem Prüfstand. Die Technik galt als revolutionär - doch auf ihren Durchbruch wartet sie bis heute    Weiter....    
Tip: Robert van Overbeeke

  I have never before seen so much snow ! Winter in Sweden
Hallo! RO 80 runs very well in snow and minus 21!  I have 185x14 snowtyres with spikes, but in this temperature one can have ordinary tyres. Look at my garageroof! Since 35 years have I never before seen so much snow in the beginning of december!! The snow on my roof is over 120 cm! Kindly RO-tating.   Regards from Sven Lundström

NSU Ro 80 WankelmÜetiger Exot feiert 40. Geburtstag Hallo zusammen Auch die grosse Schweizer Zeitung Tages Anzeiger brachte einen - mehr oderweniger  oberflächlichen - Artikel über den NSU Ro 80.
- Mit besten Grüssen Urs Felix Bislin

 Herfsttreffen Middelkerke 2007
Leuk geweest Georges? Ja, zeer leuk en ook mooi weer, maar ik was alleen met de Ro en ook alleen zaterdag geweest. Alle modellen waren er nu, een NSU Lux, een Prinz 2, prinzen 4, Prinz 1000, 1000 C, een 110, een 1200  C, een 1200 coupe en 2 sport Prinz, en een spider en een Ro 80, een (VW) NSU K70. ----> bekijk de foto's      Georges Stoelen

SPIEGEL ONLINE
 40 JAHRE NSU RO80
Seiner Zeit vorausBetörener Bürzel: Kess reckt der Ro80 sein Heck in die Luft - die glatte, aerodynamisch günstige Form der Karosserie war erstmals im Windkanal entstanden.
Er war ein Avantgarde-Auto: Der Ro 80 wurde von Fachleuten gefeiert, von den Kunden jedoch verschmäht. 40 Jahre nach seiner Premiere gilt die Limousine des Pkw-Herstellers NSU mit ihrem exotischen Wankelmotor als Meilenstein der Ingenieurskunst. Von Tom Grünweg
>>>>> Mehr

 'OLD SCHOOL' -BACK TO 1990!             from: Daniel Rooseleer (B)
Hallo Jan,
We hebben een nieuwe scanner gekocht en ik ben bezig met alle oude treffen foto's in te scannen.
Ik ben begonnen met die van het treffen in Neckarsulm en het Museum van Sinsheim in 1990.  Volgende treffen foto's kan ik later sturen al je wil : Belgie 1987, GB 1988, Zwitserland 1992, Nederland 1994, Remagen 1995, GB 1996,  Wankel tentoonstelling Mannheim 1995, persfoto's.

Hi Jan, we have bought a new scanner, I am scanning all my all Treffen pictures. I have started with the Neckarsulm Treffen in 1990. Others as the Belgium 1987, GB 1988, switserland 1992, Netherlands  1994, Remagen 1995, GB 1996,  Wankel Exposition  Mannheim 1995, and Press photos will follow.... Keep, looking!

  e-mail address  j.hullegie2@upcmail.nl 

.  Tip: I have made new suspension springs, now for sale at 200 euro for the whole set of 4  springs   black edition, -much bettter.

Regards webmaster Jan

7-11-08:  Ro drivers, nieuwe Ro rijders. Ik zag een groene Ro 80 op marktplaats....
Al een tijdje was ik op zoek naar een (liefst goedkope) klassieke auto, op LPG, om wat goedkoper te gaan rijden. Wel voor erbij, want de andere auto, een Subaru SVX van 1992, is ook een geweldig mooie en fijne auto. Lees verder

13-08-2008:  Engeland Treffen 2008     pictures
Lekkere vakantie gehad? Lekker relaxed and all? Engeland was heel leuk, en heet dat het was! Geurt was er ook, heel leuk, met zijn Ro, die met inspuiting erop en computers en alles.  We hadden een sjiek hotel en nog relatief goedkoop ook. Lees verder en bekijk de foto's       -  Rhian en Mariejozee Geleick

15-06-08: Spidertreffen 2008 - Königslutter -  van 22 tot 25 mei -
Donderdag 22 mei zijn we hier samen vertrokken naar het Spider Treffen te Königslutter, dit is in de buurt van Wolfsburg gelegen en in een natuurpark. Na een voorspoedige reis en ongeveer 500 km bereikten we ons hotel. De meeste Spiders waren al aanwezig en we werden dan ook heel goed ontvangen. --->Lees verder en bekijk de foto's door Georges Stoelen (B)

Wiggo Ro 80 COUPÉ from Norway

In 2005 Wiggo first saw a prototype picture of an NSU RO80 Coupe designed by Claus Luthe from this web site. When he was in Sweden with Sven Lundstrom he decided to produce a coupe with the picture in mind. The problem was there were no windows available so he had to use a roof from a BMW E36. --->Read on and see the pictures

  Mit Ro und Kapitän zu den Königsschlössern in Füssen.

Es wird wohl etwa vor einem halben Jahr gewesen sein dass mein Freund und ich uns vorgenommen haben mal mit unseren Oldies nach Bayern zu fahren. Also wurde eine solche Reise geplant für den mai 2008. Unsere Oldies sind ein Opel Kapitän P2 aus 1962 und mein gletscherweisser Ro aus 1970 mit einer roten Innenausstattung aus Kunstleder.
------>Mehr und Bilder sehen


   Unilateral idealism: back to Neckarsulm and surrounings read the Englisch translation now of an article in GTO magazine
GTOUsing state-of-the-art techniques NSU decided forty years ago to create an innovative medium-size sedan. It was to be the Ro 80's origin. The Wankel rotary engine that propelled this famous car dates 50 years back. Two jubilees in one car, what more reason do we need to go and taste the atmosphere in the German Neckar Valley, where both the car and the engine were conceived? ---> read the article

  Der Wankelmotor- Faszination einer Erfindung 23.6 - 1.10.1995 - Landesmuseum für Technik und Arbeit in Mannheim.
Daniel Rooseleer from Belgium has again scanned old pictures for us. This was a major exhibition on the Wankel theme. Go to the pictures

  TAKIS TRIANTAFILLOU from GREECE shows his car visiting Europe
Hi, my name is TAKIS TRIANTAFILLOU, Triantafillou means roses. You can see my  NSU Ro 80 and photos from traveling with the NSU around Europe. I am from Greece and i live with my wife, four children, two bikes and 15 cars in a country house at Salamis island. I am member of SISPA CLUB and E.O.O.E.
- GREEK FEDERETION OF ANCIENT VEHICLES - >See the pictures

Green "padma" project in Finland!
Here are the latest pictures of my Ro 80 project. The new rear piece is fitted in place and I am working with floor and sides. There are also few pictures of my “Wankel marine” parts. I have the motor, instrument panel and some kind of “gearbox” between motor and propeller. I don't have the propeller part but I think that is quite normal..>READ ON

  Gosewin bos(NL) has checked out the Geneva autoshow .

 NSU Ro 80 op LPG, hoe moet dat?             LPG  GPL GAS

Michel Stoelen uit België heeft zich in de laatste paar maanden bezig gehouden met de inbouw van een gasinstallatie in een Ro 80.
Hij heeft er voor ons een heel verhaal van gemaakt. Bij heel veel mensen is hij wezen kijken, - ook bij de webmaster- en heeft vervolgens een knap stukje werk geleverd. (full open page link)

Etwas Ganz Besonderes: Der Ro 871!
Guido Rapsch (D) hat nachgehoelt was die NSU Techniker nicht haben vollendet.
Der dunkle Ro ist sein 871er, FG-Nummer:  0871 00 10 76 ein ganz später Ro.  Einspritzanlage: K-Jetronic vom BMW 6-Zylinder usw --> Lesen Sie bitte weiter

Ro 80 in Autoweek nr 9!
HA die Jan, zet je alvast maar schrap: Grietje komt nu ook in AW; in nummer 9 om precies te zijn! Komt volgende week uit. In de rubriek Autoliefde Roest Niet krijgt ze 4 pags.  
Kleur malachiet =mallegriet= Grietje

 -NOW COMING: "DUTCH" AUTO BILD -called -Autoweek- nr 9 contains a  story of 4 pages NSU Ro 80.
M.vr.gr., RObert Overbeeke

   So urteilt die Presse 1967
 

Hey Jan,
da ist mir gerade dieser Bericht in die Hände gefallen. Er macht deutlich, wie groß das Staunen damals war und wie alt die Konkurrenz vor 40 Jahren ausgesehen hat. Gerade noch rechtzeitig zum 40 - Jährigen.
Sofort Lesen!  
Grüße Michael Grieme

 

 IMPORTANT NEWS
  
NEW workspace, from now on.
Dijkgraaf de leeuwweg 13  6626 BG Alphen
Call for visit  0031 637449260 Netherlands

  New secret: THE CABRIO
Was it a little bit quiet on this site ? Find out why; not about a Ro 80 cabrio,  the webmaster is building a new site just for the Mazda RX-7 Cabriolet. And he can use all your help doing that. A few weeks ago the webmaster bought a beautiful 1990 turbo II cabrio, and a search on the internet for information was so poor that he decided to build a website. The Cabrio has so much more to offer than an normal  coupe. That new site is far from ready and I will work each day to make it better. Please have a look and feel free to comment.
www.rx-7cabrio.com   

Do you want to make a new coverstory?
j.hullegie2@upcmail.nl


       
COVERSTORY 1

04-08-06: Rasende RO´s - Eine Heimfahrt über Deutschlands Autobahnen
'Ro Raser' Scherzinger und Grieme:  Das war ein heißer Ritt!
-Noch beim Frühstück im Hotel sprach niemand von Raserei.  Die am Vortag mit Spannung erwartete Hauptversammlung war scheinbar schon fast vergessen. --->>> WEITER

      COVERSTORY 2     THE HOTZ STORY!!

In Gemünden Germany 28 Ro 's were found in an old factory. 
 
The English version has been made! 
Read all about it, lots of pics to see,  NEW!! French version ready now!  German is coming -->>read on!

Het lang verwachtte verhaal over de 28 gevonden Ro's is af -->> lees verder.
               

 COVERSHOT 

What a nose!

  Bad engine opened

Waarom draait deze motor niet? -     Why does this engine not turn?
-------->go and see the pics!

  LEUKE LINK
http://andreas/ro80.htm
Andreas poetst zich een geluk.

       COVERSTORY 3
 

Michael Grieme
uit Duitsland vertelt zijn Ro 80 verhaal.
Fahren wie ein König – die Wiederentdeckung einer Leidenschaft.
-
Go and read the story of Michael
-Lesen Sie die Michael Grieme Story


NEW Film Ro 80 en wankelspider te vinden op de AUDIi site. ADSL verbinding nodig

Goed initiatief van AUDI

 

OUD NIEUWS

De  foto's Borculo;
Van het internationale NSU Treffen in Borculo kunt u beelden zien.


  Extreem zeldzame folder duikt op
Jaap Tijman wist zijn hand te leggen op iets bijzonders, denk nou niet -dit heb ik al gezien; het is echt heel anders.
 


5000 years old Neolithic Wankel engine discovered!
Read more about this amazing Hongshan discovery in China this summer!


Most desirable automotive engineering masterpiece
Our
beloved car is number one / numero uno in the category "most desirable automotive engineering masterpieces". - Classic & Sports Car 25 year anniversary with lists of top cars.  (April 2007 number). Congratulations!    Message by Wico Boer

  Treffen Austria is over
27e International NSU Treffen, Döbriach (AU)   7-8-9-10 Juin 2007
See the pictures!!

Ritzel kaputt!
Engine story from Matthias Scherzinger from Germany. With a very rare defect.

Hallo Jan, vor fast einem Jahr habe ich mir einen 4-Kerzenmaschine besorgt mit dem Zweck sie zu überholen und dann in meinem orangenen 73er zu verpflanzen. Als Ausgangspunkt hatte ich einen vermeintlichen 4-Kerzer der aber außer den Trochoiden nur aus 1-Kerzer Teilen bestand. Der Motor wurde wohl mit neuen trochoiden versehen denn die Maschine hatte erst 40tkm gelaufen. Weiter geht es hier>

 Another Engine story from Matthias Scherzinger from Germany. This is a good lesson for all of you who still drive with old oil types..(webm).   READ THIS!

LEGENDE
Wat de techniek betreft: er zat een bijzondere trillingvrije Wankelmotor van 995 ccm (2 * 497.5 cc) met 115 PK  (bij een toerental van 5500 in). Dit komt overeen met ongeveer een gewone 2 liter motor. De Ro 80 had een topsnelheid van meer dan 180 km/h.  De wankelmotor, niet zwaar en ook veel minder onderdelen bevattend dan een gewone motor, neemt ook veel minder ruimte in onder de motorkap. Die loopt dan ook daardoor flink af.

De naar zijn uitvinder Felix Wankel (boven) genoemde motor gaf aanvankelijk de nodige problemen. Later rond bouwjaar '70 werden deze door de NSU fabriek grotendeels opgelost.

Als je opmerkingen hebt of wilt bijdragen in opzet of bouw van deze site stuur dan even een E-mail naar de webmaster: j.hullegie2@upcmail.nl

De webmaster verwacht dat de belangstelling voor de Ro sterk zal toenemen. Het is opvallend dat er de laatste tijd verschillende nieuwe Ro rijders bij zijn gekomen. Alleen in Amsterdam al 3 de laatste paar maanden. Vorig jaar al 9 voor zover het de webmaster bekend is, succes met de aanwinsten mijne heren! Het kan niet zo zijn dat maar weinig mensen in de gaten hebben dat de Ro 80 zo bijzonder is. Ik ken ook eigenaren die de auto alleen maar hebben om er ff naar te kunnen kijken op zijn tijd. Schoonheid voor de eeuwigheid? Er zijn maar verdomd weinig objecten in de wereld die deze kwalificatie ook hebben. De aluminium stoelen van Charles Eames voorbeeld.

De Ro is een dankbaar sleutelobject, er is echt goed aan te werken. Het was indertijd een dure auto en er werden hoogwaardige materialen in verwerkt. Als u mocht overwegen een Ro aan te schaffen is het raadzaam contact op te nemen met een deskundige. De webmaster (maker van deze site) of enkele leden van de NSU club kunnen u in deze van dienst zijn. Deze website moet ook helpen de Ro 80 voor een groter publiek toegankelijk te maken. Surf maar rustig een uurtje rond, als er vragen zijn dan hoor ik het wel. Pak de telefoon als u onderdelen of advies nodig heeft: 0487-515071. Voor adressen en meer telefoonnummers moet u boven in het menu zijn.

DE AANLEIDING
Hier begon het allemaal mee, na het lezen van de MARKT (foto links) in 1987 was de webmaster verkocht, er moest een NSU Ro 80 komen. Nu 33 jaar later is er nog steeds de bewondering. Nog dagelijks blijkt hoe bijzonder een Ro 80 eigenlijk is. Rijd maar eens over de A2, de verbaasde blikken laten de Ro 80 rijder al het financiële restauratieleed vergeten. Het zou mooi zijn als er mensen zijn die na het lezen van deze website tot de aanschaf van een Ro zouden overgaan, ik hoor zoiets graag! Eigenlijk is de onderdelenvoorziening niet slecht, dat komt omdat vrijwel iedere eigenaar van een Ro wist dat hij iets zeldzaams bezat. Veel auto's zijn weliswaar gesloopt maar de onderdelen liggen nog steeds op het schap. Er zijn vrijwel nooit auto's in zijn geheel in de schrootpers verdwenen.

Als je een goed gevoel voor vormgeving of techniek hebt, of zelfs beide dan is de Ro 80 beslist de auto voor jou! Het is allemaal niet makkelijk maar wel bijzonder en degelijk. Als je tegen de techniek opziet, dan kan ik je vertellen dat dat echt heel erg meevalt, ik moet er niet aan denken dat ik nog aan die 'gammele' Franse of Italiaanse koetsen werkte. Dat laatste moet u maar niet te letterlijk nemen. Ro's kunnen ook roesten hoor...kijk maar eens bij -ROEST-.

WWW.RO80.NL
Deze website is ook snel te bereiken via www.ro80.nl (bookmark now).
 Of  www.nsu-ro80.com, of www.ro80.com u ziet dat de makkelijkste domeinnamen naar het zelfde leiden.

GEVRAAGD: De webmaster vraagt Ro 80 onderdelen te koop, zowel nieuw als gebruikt. j.hullegie2@upcmail.nl


 

 

De webmaster is op geen  enkele wijze verantwoordelijk voor de inhoud van de links op deze  website.

 Copyright, Jan Hullegie 2020