WELCOME WORLD Update this page: 23-07-20 | |||
Welkom op een van de zeer weinige specifieke NSU Ro 80 websites ter wereld. De Ro 80 is een kunstobject, tijdloos topdesign en toptechniek. Deze website wordt gemaakt door Jan Hullegie en groeit vrijwel dagelijks door bijdragen van Ro 80 liefhebbers - U dus - uit binnen en buitenland. Waarschijnlijk is het de meest omvangrijke site over dit thema. Deze website is ook te bereiken via www.ro80.nl
GEVRAAGD delen Wat voor auto is de NSU Ro 80 eigenlijk? - Een zeer bijzondere auto, die op de Internationale automobiel tentoonstelling (IAA) 1967 in Frankfort am Main een wereldsensatie was. In oktober 1967 startte de serieproductie. De laatste wagens werden in april 1977 geproduceerd. 10 jaar lang dus en toch maar 37400 stuks. De Ro 80 werd later door velen gezien als de auto die zijn tijd het verst vooruit was, en dat gelijk op twee terreinen: de vormgeving én de techniek. Wat kun je op deze site allemaal vinden? Op deze website kunt u alles vinden met betrekking tot het thema NSU Ro 80, techniek, geschiedenis, design, advies, aankoop, tips, een fotoalbum en bijdragen van diverse medewerkers uit binnen en buitenland. U kunt ook helpen deze website te verbeteren of aan te vullen. Maak eens (digitale) foto's en verslagen van uw belevenissen met de Ro 80. In het fotoalbum staan al veel voorbeelden. De webmaster maakt er wel iets leuks van. Heeft u tips? Laat het ons allen weten. We praten hier niet over een kleine auto, de wagen is maar liefst 4.78 * 1.76 * 1.41 meter. Uiteindelijk werd de Ro 80 het slachtoffer van de oliecrises -begonnen in 1973-. De algemene roep om spaarzaam om te gaan met energie en de vraag naar kleinere auto's lieten de productie als niet meer zo zinvol 'erscheinen'. In april 1977 liep het laatste voertuig in Neckarsulm van de band met het merk NSU erop. Dit laatste tot ongenoegen van vele fans. De auto van het jaar 1967 had nieuwe maatstaven inzake wegligging, zekerheid, comfort en design gezet.
En rijden?
Gewoon ook naar de huidige maatstaven nog steeds erg goed, de wegligging met 4
onafhankelijk geveerde Mc-Pherson schokdempers is uitstekend. 4 schijfremmen met
gescheiden remcircuits rondom, remkracht begrenzer op de achterwielen
en standaard stuurbekrachtiging. Het zicht van binnenuit is
fantastisch, het interieur is licht en overzichtelijk.
Wat de
vormgeving van de auto betreft: nog steeds oogt een Ro 80 als een moderne
auto. Strakke lijnen zijn op zeldzame wijze in balans met ronde vormen. De Ro 80
wordt door velen gezien als een van de mooiste 4-deurs auto's van na de tweede
wereldoorlog.
Vaste medewerker Georges Stoelen heeft een schitterend verslag van een
motorrevisie gemaakt.
HANDBOEK
Spiegel online
I have never before seen so much snow ! Winter in Sweden
NSU Ro 80 WankelmÜetiger Exot
feiert 40. Geburtstag
Hallo zusammen Auch die grosse Schweizer Zeitung Tages Anzeiger brachte
einen - mehr oderweniger oberflächlichen -
Artikel über den NSU Ro 80.
Herfsttreffen Middelkerke 2007
'OLD SCHOOL' -BACK TO 1990!
from: Daniel Rooseleer (B)
|
e-mail address j.hullegie2@upcmail.nl . Tip: I have made new suspension springs, now for sale at 200 euro for the whole set of 4 springs black edition, -much bettter. Regards webmaster Jan
7-11-08: Ro
drivers, nieuwe Ro rijders.
Ik zag een groene Ro 80 op marktplaats....
13-08-2008:
Engeland Treffen 2008 pictures
15-06-08:
Spidertreffen 2008 -
Königslutter - van 22 tot 25
mei -
Wiggo Ro 80 COUPÉ
from Norway
Mit Ro und Kapitän zu den
Königsschlössern in Füssen.
Der Wankelmotor-
Faszination einer Erfindung 23.6 - 1.10.1995 - Landesmuseum für Technik
und Arbeit in Mannheim.
TAKIS TRIANTAFILLOU from GREECE shows his car
visiting Europe
Green "padma" project in Finland!
Gosewin bos(NL) has checked out the Geneva autoshow .
NSU Ro 80 op LPG, hoe moet dat?
LPG GPL GAS
Etwas Ganz Besonderes: Der Ro 871!
So urteilt die Presse 1967
|
IMPORTANT NEWS
New secret:
THE CABRIO Do you want to make a new coverstory?
04-08-06:
Rasende RO´s -
Eine Heimfahrt über Deutschlands Autobahnen
COVERSTORY 2
THE HOTZ STORY!!
COVERSHOT
Bad engine opened
LEUKE LINK
COVERSTORY 3
NEW
Film Ro 80 en wankelspider te vinden op de AUDIi site.
ADSL verbinding nodig Goed initiatief van AUDI
OUD NIEUWS
De foto's Borculo;
Extreem zeldzame
folder duikt op
5000 years old
Neolithic Wankel engine discovered!
Most desirable automotive
engineering masterpiece
Treffen Austria is over
Ritzel kaputt! Another Engine story from Matthias Scherzinger from Germany. This is a good lesson for all of you who still drive with old oil types..(webm). READ THIS! |
|
LEGENDE | |||
Wat de techniek betreft: er zat een bijzondere trillingvrije Wankelmotor van 995 ccm (2 * 497.5 cc) met 115 PK (bij een toerental van 5500 in). Dit komt overeen met ongeveer een gewone 2 liter motor. De Ro 80 had een topsnelheid van meer dan 180 km/h. De wankelmotor, niet zwaar en ook veel minder onderdelen bevattend dan een gewone motor, neemt ook veel minder ruimte in onder de motorkap. Die loopt dan ook daardoor flink af. | |||
De naar zijn uitvinder Felix Wankel (boven) genoemde motor gaf aanvankelijk de nodige problemen. Later rond bouwjaar '70 werden deze door de NSU fabriek grotendeels opgelost. |
Als je opmerkingen hebt of wilt bijdragen in opzet of bouw van deze site stuur dan even een E-mail naar de webmaster: j.hullegie2@upcmail.nl De webmaster verwacht dat de belangstelling voor de Ro sterk zal toenemen. Het is opvallend dat er de laatste tijd verschillende nieuwe Ro rijders bij zijn gekomen. Alleen in Amsterdam al 3 de laatste paar maanden. Vorig jaar al 9 voor zover het de webmaster bekend is, succes met de aanwinsten mijne heren! Het kan niet zo zijn dat maar weinig mensen in de gaten hebben dat de Ro 80 zo bijzonder is. Ik ken ook eigenaren die de auto alleen maar hebben om er ff naar te kunnen kijken op zijn tijd. Schoonheid voor de eeuwigheid? Er zijn maar verdomd weinig objecten in de wereld die deze kwalificatie ook hebben. De aluminium stoelen van Charles Eames voorbeeld. |
De Ro is een dankbaar sleutelobject, er is echt goed aan te werken. Het was indertijd een dure auto en er werden hoogwaardige materialen in verwerkt. Als u mocht overwegen een Ro aan te schaffen is het raadzaam contact op te nemen met een deskundige. De webmaster (maker van deze site) of enkele leden van de NSU club kunnen u in deze van dienst zijn. Deze website moet ook helpen de Ro 80 voor een groter publiek toegankelijk te maken. Surf maar rustig een uurtje rond, als er vragen zijn dan hoor ik het wel. Pak de telefoon als u onderdelen of advies nodig heeft: 0487-515071. Voor adressen en meer telefoonnummers moet u boven in het menu zijn. | |
DE AANLEIDING Als je een goed gevoel voor vormgeving of techniek hebt, of zelfs beide dan is de Ro 80 beslist de auto voor jou! Het is allemaal niet makkelijk maar wel bijzonder en degelijk. Als je tegen de techniek opziet, dan kan ik je vertellen dat dat echt heel erg meevalt, ik moet er niet aan denken dat ik nog aan die 'gammele' Franse of Italiaanse koetsen werkte. Dat laatste moet u maar niet te letterlijk nemen. Ro's kunnen ook roesten hoor...kijk maar eens bij -ROEST-. |
WWW.RO80.NL
Deze website is ook snel te bereiken via www.ro80.nl (bookmark now). Of www.nsu-ro80.com, of www.ro80.com u ziet dat de makkelijkste domeinnamen naar het zelfde leiden. GEVRAAGD: De webmaster vraagt Ro 80 onderdelen te koop, zowel nieuw als gebruikt. j.hullegie2@upcmail.nl
|
||
De webmaster is op geen enkele wijze verantwoordelijk voor de inhoud van de links op deze website. Copyright, Jan Hullegie 2020
|