|

Welcome on
the most comprehesive NSU Ro 80 website on the internet. Ro 80 is art! It is not
a casual car, it is topdesign, timeless. This site is made by Jan Hullegie and
is still growing because many of you -thx-
do contribute. Not everything is translated yet. But the load of information
will give you quite an impression of one of the best and beatiful cars ever build.
Welkom op
een van de zeer weinige specifieke NSU Ro 80 websites ter wereld. De Ro 80 is
een kunstobject, tijdloos topdesign en toptechniek. Deze website wordt gemaakt
door Jan Hullegie en groeit vrijwel dagelijks door bijdragen van Ro 80
liefhebbers - U dus - uit binnen en buitenland. Waarschijnlijk is het de meest
omvangrijke site over dit thema. Deze website is ook te bereiken via
www.ro80.nl

GEVRAAGD delen
/wanted parts!! De
webmaster vraagt Ro 80 onderdelen te
koop, zowel nieuw als gebruikt.. Do you have or want new and used parts -mail
me! Neuteile gefragt!
webmaster
Laatste vrijdag
oneven maand Treffen wankelaars
Ook komen? Om de twee maanden -op de oneven maand- de laatste vrijdag
in eetcafé Het lagerhuis Dorpsstraat 26 Garderen. (Apeldoorn - Barneveld).
Info 055 3661541
Wat voor
auto is de NSU Ro 80 eigenlijk? - Een zeer bijzondere auto, die op de
Internationale automobiel tentoonstelling (IAA) 1967 in Frankfort am Main een
wereldsensatie was. In oktober 1967 startte de serieproductie. De laatste
wagens werden in april 1977 geproduceerd. 10 jaar lang dus en toch maar 37400
stuks. De Ro 80 werd later door velen gezien als de auto die zijn tijd het verst
vooruit was, en dat gelijk op twee terreinen: de vormgeving én de techniek.
Wat kun je op deze site allemaal vinden?
Op deze website kunt u alles vinden met betrekking tot het thema NSU Ro 80,
techniek, geschiedenis, design, advies, aankoop, tips, een fotoalbum en
bijdragen van diverse medewerkers uit binnen en buitenland. U kunt ook helpen
deze website te verbeteren of aan te vullen. Maak eens (digitale) foto's en
verslagen van uw belevenissen met de Ro 80. In het fotoalbum staan al veel
voorbeelden. De webmaster maakt er wel iets leuks van. Heeft u tips? Laat het
ons allen weten.
We praten hier niet over een kleine auto, de wagen is maar liefst 4.78 *
1.76 * 1.41 meter. Uiteindelijk werd de Ro 80 het slachtoffer van de oliecrises
-begonnen in 1973-. De algemene roep om spaarzaam om te gaan met energie en de
vraag naar kleinere auto's lieten de productie als niet meer zo zinvol 'erscheinen'.
In april 1977 liep het laatste voertuig in Neckarsulm van de band met het merk
NSU erop. Dit laatste tot ongenoegen van vele fans. De auto van het jaar 1967
had nieuwe maatstaven inzake wegligging, zekerheid, comfort en design gezet.
En rijden?
Gewoon ook naar de huidige maatstaven nog steeds erg goed, de wegligging met 4
onafhankelijk geveerde Mc-Pherson schokdempers is uitstekend. 4 schijfremmen met
gescheiden remcircuits rondom, remkracht begrenzer op de achterwielen
en standaard stuurbekrachtiging. Het zicht van binnenuit is
fantastisch, het interieur is licht en overzichtelijk.
De stuurbekrachtiging maakt de wagen heel makkelijk bestuurbaar. Onder de sterk
aflopende motorkap zit ergens onder het luchtfilter een compacte motor, de al
genoemde watergekoelde twee-schijfs-Wankelmotor met een in de lengte
richting liggende (3)-versnellingsbak (erachter).
Wat de
vormgeving van de auto betreft: nog steeds oogt een Ro 80 als een moderne
auto. Strakke lijnen zijn op zeldzame wijze in balans met ronde vormen. De Ro 80
wordt door velen gezien als een van de mooiste 4-deurs auto's van na de tweede
wereldoorlog.

De wigvorm-carrosserie van Claus Luthe, had een Cw-waarde van
slechts 0.355! De vorm is tijdloos mooi, van welke kant u ook naar deze auto
kijkt. Esthetisch oogt de auto met de aluminium raamstijlen, roestvrijstalen
bumpers en grote raampartijen. U zult er beslist een langdurige relatie mee
aangaan.

Waarom zou je
nu nog een Ro willen bezitten?
Om het antwoord op die vraag te kunnen geven moet u/jij deze website maar
eens doorploegen. De auto heeft een zeer hoog emotie/design gehalte. Het
bezitten op zich is voor velen nog belangrijker dan het rijden.
Vaste medewerker Georges Stoelen heeft een schitterend verslag van een
motorrevisie gemaakt.

HANDBOEK
Het handboek kun je hier downloaden, -in PDF- formaat en
engels.
DOWNLOAD HANDBOEK.pdf
Spiegel online
Wankelmütiges Wunderwerk
Kult wurde er nie, noch war er sparsam oder günstig. Doch als der NSU
Ro 80 der Welt im Herbst 1967 vorgestellt wurde, war er der
Star der Automesse IAA. In sich vereinte der keilförmige
Neuling aus Neckarsulm modernstes Design und
zukunftsweisende Technik.
Read on-->
--------------------------------------
Der Spiegel online: Warten aufs Wunder
WANKEL-JUBILÄUM
Vor fast 50 Jahren, am 1. Februar 1957, lief zum ersten Mal
ein von Felix Wankel entwickelter Drehkolbenmotor bei NSU in
Neckarsulm für längere Zeit auf dem Prüfstand. Die Technik
galt als revolutionär - doch auf ihren Durchbruch wartet sie
bis heute
Weiter....
Tip:
Robert van Overbeeke
I have never before seen so much snow ! Winter in Sweden
Hallo! RO 80 runs very well in snow and minus 21! I have 185x14 snowtyres
with spikes, but in this temperature one can have ordinary tyres.
Look at my garageroof! Since 35 years have I never before seen so much snow
in the beginning of december!! The snow on my roof is over 120 cm! Kindly
RO-tating. Regards from
Sven Lundström
NSU Ro 80 WankelmÜetiger Exot
feiert 40. Geburtstag
Hallo zusammen Auch die grosse Schweizer Zeitung Tages Anzeiger brachte
einen - mehr oderweniger oberflächlichen -
Artikel über den NSU Ro 80.
-
Mit besten Grüssen Urs
Felix Bislin
Herfsttreffen Middelkerke 2007

Leuk geweest Georges? Ja, zeer leuk en ook mooi weer, maar ik was alleen met de
Ro en ook alleen zaterdag geweest. Alle modellen waren er nu, een NSU Lux, een
Prinz 2, prinzen 4, Prinz 1000, 1000 C, een 110, een 1200 C, een 1200
coupe en 2 sport Prinz, en een spider en een Ro 80, een (VW) NSU K70.
---->
bekijk de foto's Georges Stoelen

40 JAHRE NSU RO80
Seiner Zeit voraus
Er war ein Avantgarde-Auto: Der Ro 80 wurde von Fachleuten gefeiert, von den
Kunden jedoch verschmäht. 40 Jahre nach seiner Premiere gilt die Limousine des
Pkw-Herstellers NSU mit ihrem exotischen Wankelmotor als Meilenstein der
Ingenieurskunst. Von Tom Grünweg
>>>>> Mehr
'OLD SCHOOL' -BACK TO 1990!
from: Daniel Rooseleer (B)

Hallo Jan,
We hebben een nieuwe scanner gekocht en ik ben bezig met alle oude treffen
foto's in te scannen.
Ik ben begonnen met die van het treffen in
Neckarsulm en
het Museum van Sinsheim in 1990. Volgende treffen foto's kan ik later
sturen al je wil : Belgie 1987, GB 1988, Zwitserland 1992, Nederland 1994,
Remagen 1995, GB 1996, Wankel tentoonstelling Mannheim 1995, persfoto's.
Hi Jan, we have bought a new scanner, I am scanning all my all Treffen
pictures. I have started with the Neckarsulm Treffen in 1990. Others as the
Belgium 1987, GB 1988, switserland 1992, Netherlands 1994, Remagen 1995, GB
1996, Wankel Exposition Mannheim 1995, and Press photos will follow....
Keep, looking!
|
e-mail address
j.hullegie2@upcmail.nl
. Tip: I have made new suspension
springs, now for sale at 200 euro for the whole set of 4 springs
black edition, -much bettter.
Regards webmaster Jan
7-11-08: Ro
drivers, nieuwe Ro rijders.
Ik zag een groene Ro 80 op marktplaats....
Al een tijdje was ik op zoek naar een (liefst goedkope) klassieke auto, op LPG,
om wat goedkoper te gaan rijden. Wel voor erbij, want de andere auto, een Subaru
SVX van 1992, is ook een geweldig mooie en fijne auto.
Lees verder
13-08-2008:
Engeland Treffen 2008 pictures
Lekkere vakantie gehad? Lekker relaxed and all? Engeland was heel
leuk, en heet dat het was! Geurt was er ook, heel leuk, met zijn Ro, die met
inspuiting erop en computers en alles. We hadden een sjiek hotel en nog
relatief goedkoop ook.
Lees verder en bekijk de foto's -
Rhian en Mariejozee Geleick
15-06-08:
Spidertreffen 2008 -
Königslutter - van 22 tot 25
mei -

Donderdag 22 mei zijn we hier samen
vertrokken naar het Spider Treffen te Königslutter, dit is in de buurt van
Wolfsburg gelegen en in een natuurpark. Na een voorspoedige reis en ongeveer 500
km bereikten we ons hotel. De meeste Spiders waren al aanwezig en we werden dan
ook heel goed ontvangen.
--->Lees verder en bekijk de foto's door Georges Stoelen (B)
Wiggo Ro 80 COUPÉ
from Norway

In 2005 Wiggo first saw a
prototype picture of
an NSU RO80 Coupe designed by Claus Luthe from this web site.
When he was in Sweden with Sven Lundstrom he decided to produce a coupe with the
picture in mind. The problem was there were no windows available so he had to
use a roof from a BMW E36. --->Read
on and see the pictures
Mit Ro und Kapitän zu den
Königsschlössern in Füssen.

Es wird wohl etwa vor einem halben Jahr gewesen sein dass mein Freund und ich
uns vorgenommen haben mal mit unseren Oldies nach Bayern zu fahren. Also wurde
eine solche Reise geplant für den mai 2008. Unsere Oldies sind ein Opel Kapitän
P2 aus 1962 und mein gletscherweisser Ro aus 1970 mit einer roten
Innenausstattung aus Kunstleder.
------>Mehr
und Bilder sehen
Unilateral idealism:
back to Neckarsulm and surrounings read the Englisch translation now of an
article in GTO magazine

Using
state-of-the-art techniques NSU decided forty years ago to create an innovative
medium-size sedan. It was to be the Ro 80's origin. The Wankel rotary engine
that propelled this famous car dates 50 years back. Two jubilees in one car,
what more reason do we need to go and taste the atmosphere in the German Neckar
Valley, where both the car and the engine were conceived? --->
read the article
Der Wankelmotor-
Faszination einer Erfindung 23.6 - 1.10.1995 - Landesmuseum für Technik
und Arbeit in Mannheim.

Daniel Rooseleer from Belgium has again scanned old pictures for us. This was a
major exhibition on the Wankel theme.
Go to
the pictures
TAKIS TRIANTAFILLOU from GREECE shows his car
visiting Europe

Hi, my name is TAKIS TRIANTAFILLOU, Triantafillou means roses. You can see my
NSU Ro 80 and photos from traveling with the NSU around Europe. I am from Greece and
i live with my wife, four children, two bikes and 15 cars in a country house at
Salamis island. I am member of SISPA CLUB and E.O.O.E.
- GREEK FEDERETION OF ANCIENT VEHICLES -
>See the pictures
Green "padma" project in Finland!

Here
are the latest pictures of my Ro
80 project. The new rear piece is fitted in place and I am
working with floor and sides. There are
also few pictures of my “Wankel marine” parts. I have the
motor, instrument panel and some kind of “gearbox” between
motor and propeller. I don't have the propeller part but I think that is quite
normal..>READ
ON
Gosewin bos(NL) has checked out the
Geneva autoshow .

NSU Ro 80 op LPG, hoe moet dat?
LPG GPL GAS

Michel Stoelen uit België heeft zich in de laatste paar maanden bezig gehouden
met de inbouw van een gasinstallatie in een Ro 80.
Hij heeft er voor ons
een heel
verhaal van gemaakt. Bij heel veel mensen is hij wezen kijken, - ook bij de
webmaster- en heeft vervolgens een knap stukje werk geleverd. (full
open page link)
Etwas Ganz Besonderes: Der Ro 871!
Guido Rapsch (D) hat nachgehoelt was die NSU Techniker nicht haben vollendet.
Der dunkle Ro ist sein 871er,
FG-Nummer: 0871 00 10 76 ein ganz später Ro.
Einspritzanlage: K-Jetronic vom BMW 6-Zylinder usw -->
Lesen Sie bitte
weiter
Ro 80 in Autoweek nr 9!
HA die Jan, zet je alvast maar schrap: Grietje komt nu ook in AW; in nummer 9 om
precies te zijn! Komt volgende week uit. In de rubriek Autoliefde Roest Niet
krijgt ze 4 pags. Kleur malachiet =mallegriet=
Grietje
-NOW COMING: "DUTCH" AUTO
BILD -called -Autoweek- nr 9 contains a story of 4 pages NSU Ro 80.
M.vr.gr., RObert Overbeeke
So urteilt die Presse 1967

Hey Jan,
da ist mir gerade dieser Bericht in die Hände gefallen. Er macht deutlich, wie
groß das Staunen damals war und wie alt die Konkurrenz vor 40 Jahren ausgesehen
hat. Gerade noch rechtzeitig zum 40 - Jährigen.
Sofort Lesen! Grüße
Michael Grieme
|
IMPORTANT NEWS
NEW workspace, from now on.
Dijkgraaf de leeuwweg 13 6626 BG Alphen
Call for visit 0031 637449260 Netherlands
New secret:
THE CABRIO
Was it a little bit quiet on this site ? Find out why; not about a Ro 80
cabrio, the webmaster is building a
new site just for the Mazda
RX-7 Cabriolet. And he can use all your help doing that. A few weeks ago the
webmaster bought a beautiful 1990 turbo II cabrio, and a search on the internet
for information was so poor that he decided to build a website. The Cabrio has
so much more to offer than an normal coupe. That new site is far from
ready and I will work each day to make it better. Please have a look and feel
free to comment.
www.rx-7cabrio.com
Do you want to make a new coverstory?
j.hullegie2@upcmail.nl
COVERSTORY 1
04-08-06:
Rasende RO´s -
Eine Heimfahrt über Deutschlands Autobahnen
'Ro Raser' Scherzinger und Grieme: Das war ein
heißer Ritt!
-Noch beim Frühstück im Hotel sprach niemand von Raserei. Die am
Vortag mit Spannung erwartete Hauptversammlung war scheinbar schon fast
vergessen.
--->>> WEITER
COVERSTORY 2
THE HOTZ STORY!!
In
Gemünden Germany 28 Ro 's were found in an old factory.
The
English version has been made!
Read all about it, lots of pics to see,
NEW!!
French version
ready now! German is coming
-->>read
on!
Het lang verwachtte verhaal over de 28 gevonden Ro's is af -->>
lees verder.
COVERSHOT

What a nose!
Bad engine opened

Waarom draait deze motor niet? - Why does this
engine not turn?
-------->go
and see the pics!
LEUKE LINK
http://andreas/ro80.htm
Andreas poetst zich een geluk.
COVERSTORY 3

Michael Grieme
uit Duitsland vertelt zijn Ro 80 verhaal.
Fahren wie ein König – die Wiederentdeckung einer Leidenschaft.
-Go and read
the story of Michael
-Lesen Sie die Michael Grieme
Story
NEW
Film Ro 80 en wankelspider te vinden op de AUDIi site.
ADSL verbinding nodig

Goed initiatief van AUDI

OUD NIEUWS
De foto's Borculo;
Van het internationale NSU
Treffen in Borculo kunt u beelden zien.
Extreem zeldzame
folder duikt op
Jaap Tijman wist zijn hand te leggen op iets bijzonders, denk nou niet -dit
heb ik al gezien; het is echt heel anders.
.jpg)
5000 years old
Neolithic Wankel engine discovered!
Read more about this
amazing Hongshan discovery in China this summer!
Most desirable automotive
engineering masterpiece
Our beloved car is number one /
numero uno in the category "most desirable automotive
engineering masterpieces". -
Classic & Sports Car 25 year anniversary with lists of
top cars. (April
2007 number). Congratulations! Message by Wico
Boer
Treffen Austria is over
27e International NSU Treffen, Döbriach (AU)
7-8-9-10 Juin 2007
See the pictures!!
Ritzel kaputt!
Engine story from Matthias Scherzinger from Germany. With a very rare defect.
Hallo Jan, vor fast einem Jahr habe ich mir einen 4-Kerzenmaschine besorgt mit
dem Zweck sie zu überholen und dann in meinem orangenen 73er zu verpflanzen. Als
Ausgangspunkt hatte ich einen vermeintlichen 4-Kerzer der aber außer den
Trochoiden nur aus 1-Kerzer Teilen bestand. Der Motor wurde wohl mit neuen
trochoiden versehen denn die Maschine hatte erst 40tkm gelaufen.
Weiter geht es hier>
Another Engine story from Matthias Scherzinger from Germany. This is a good
lesson for all of you who still drive with old oil types..(webm).
READ THIS!
|