VOORUITZICHTEN GUNSTIG update: 04-02-08 | ||||||||||||||
Am
Anfang stand der Mut
Het ontwerpproces zelf kunt u volgen bij LUTHE DESIGN In maart 1964 stond het eerste 1:1 houten model klaar. Erg belangrijk omdat de ontwerper hier voor het eerst de werkelijke maten kan zien. In het ontwerpproces volgde dan ook een wisselwerking tussen de tekeningen en het houten model. Zo hebben de wielranden van de schermen nog lang niet definitieve vorm gevonden. Motorkap en paravan zijn ook totaal anders. Maar de hoofdlijnen zitten er al volledig in. Het interieur ontbreekt bij dit eerste 1:1 model.
Niet
alleen Claus Luthe heeft zich met tekenwerk bezig gehouden, op
freelance basis is ook Siegfried Werner met de Ro 80 bezig
geweest. De technische invulling is op onderstaande
potloodtekening goed te zien. Deze tekening is in het bezit van
de webmaster. U ziet een deel van de Motor. Interessant is
dus dat het slechts een detail is van een complete Ro 80 tekening
is. 2 transparante vellen liggen over deze tekening, daarop kun
je de eerste schetsen zien van de buitenhuid van de koets zelf.
Siegfried Werner is een van de beste Duitse auto-tekenaars
geweest. Hij had een geweldig gevoel voor detail. De firma
Mercedes zal binnenkort in een nieuw museum een speciale ruimte
aan deze tekenaar wijden. De webmaster heeft deze tekening kunnen
kopen van de dochter van de inmiddels overleden tekenaar.
De eerste testritten
Maar nu eerst even terug naar het eerste 1:1model; HET EERSTE MODEL 1:1 |
||||||||||||||
BOVEN:
krantenfoto van de meest gejaagde 'voorserie' auto (1968) Foto staat in het groot hieronder ergens. |
||||||||||||||
Interieur afgewezen Als dan ook dit interieur af is wordt het door de directie afgewezen, -te futuristisch. Het moest een traditioneler ontwerp zijn om vooral ook het meer gefortuneerde, oudere koperspubliek te trekken. De armsteunen aan de deuren lijken nog wel op op het huidige ontwerp.
Het dashboard is later een stuk strakker geworden, het tellerblok
werd geïntegreerd in een doorlopende vorm. De webmaster vindt
daarom het een verbetering. Nog een interessant detail, bekijk de koplamppartij maar eens goed, hebben we dit niet veel later weer teruggezien bij de citroën SM? |
TESTEN | |
|
|
Medewerkers van de firma Boge verantwoordelijk voor de schokdemping aan het werk bij een Ro 80 testauto. Vaak werden aanpassingen midden in het bos uitgevoerd met behulp van een servicewagen. De afstemming van de vering is moeilijk omdat de voorkant van de wagen zo laag ligt en de veerweg kort is. Let op de gekke vinnen achter, ronde koplampen en ontbrekend lijstwerk rondom: ontroerend lelijk. |
Dr Froede onderzoeksleider (links op de foto) tijdens een afgelegen testrit. Het woord Wankel op de neus zou later verdwijnen, de Ro 80 kreeg weinig letters en/ of cijfers op de koets. | Hier nog een ander testmoment met een andere NSU bezetting: (van links naar rechts): Financieel directeur Baumann, Wesp inkoop, Dr wenderoth "Leiter des gesamtversuchs", en vanaf de rug gezien Dr. Henn (Licenties) | Met een dubbel uitlaatsysteem werden er geluidstesten gedaan. Zo konden andere geluidsbronnen worden gelokaliseerd. Het ziet er wel behoorlijk onzinnig uit. |
EERSTE OFFICIËLE FOTO'S, deze hierboven werd door NSU bewust gelekt.. |
|
|
|
|
|
Dit is de sepia Ro 80 die op de eerste folder uit 1967 prijkte, werd echter nooit zo in serie geproduceerd, zo werd het houten dashboard -foto boven- vervangen door een zwart kunststof exemplaar. Ook ontbreekt in iedere latere Ro het logo in het stuur. De aluminiumpanelen en ontluchtingsroosters op/in de dorpels zijn nog niet aanwezig. September 1967. |
TE VROEG? Links: op de internationale autobeurs '67 in Frankfort was de Ro de sensatie.Maar juist door deze Wankelmotor werd de nieuwe NSU al snel achtervolgd door een niet al te beste reputatie. Hoewel we tegenwoordig wel beter weten moet die slechte reputatie toch ergens vandaan komen. Inderdaad bleek de Wankelmotor in de beginfase problemen te hebben met de interne afdichtingen, de dichtlijsten en loopvlakken van de mantels sleten te snel, er ontstonden zogenaamde "rattersporen' waardoor regelmatig een krachtbron sneuvelde. NSU deed er alles aan om dit probleem op te lossen. Een speciaal "koudstart" programma -Hasenmühle- waarbij auto's door werknemers steeds na een koude start een klein stukje reden en dan weer werden stilgezet gaf inzicht in de slijtage problematiek. De fabriek kwam eind 1969 – toen modeljaar 1970 begon – met een sterk verbeterde motor, waar bij alle afdichtingproblemen tot het verleden behoorden. Inwendig was er een oplossing voor de slijtage gevonden door toepassing van Ferrotic een nieuw en slijtvaster materiaal. Tevens werd de ontsteking totaal herzien alsmede de waterhuishouding.GETEST EN LEED GELEDENHet leed was echter al geleden,
de (slechte) naam was gemaakt. In het vervolg zou NSU Ro 80 te boek staan als een exotische auto met een te vroeg gelanceerd motorconcept.
Vergeet ook niet dat een NSU Ro 80 5 keer zoveel kostte als een Opel Kadett…. NSU zorgde er eigenlijk zelf voor dat de auto niet echt veel verder kon ontwikkelen, omdat de techniek zo nieuw en complex was (voor de kleppengerichte monteurs) dat zelfs de dealerorganisatie er geen raad mee wist. ‘kapotte’ motoren hadden vaak alleen te kampen met verkeerd afgestelde carburateurs of ontstekingen; het vermeende mankement had niks met de gezondheid van de motor te maken. Als je dan ook nog eens een --naar toenmalige normen -- irreële garantie van 30.000 km of 18 maanden op de techniek geeft , kan het alleen maar extra fout gaan.
OM ZEEP GEHOLPENDiverse eigenaren lieten de motor vlak voor het einde van de garantie vol gas lopen, zonder olie, om de motor in de soep te laten draaien, om zo kosteloos een nieuwe krachtbron voorin hun Ro 80 te krijgen. Natuurlijk zijn er ook verhalen bekend van ‘echte’ probleemgevallen, waarbij de motor wel
degelijk om zeep geholpen was. Maar ook hier geldt eigenlijk dat dit de techniek niet aangerekend mag worden, maar veel meer de Ro 80-rijder die zijn auto niet begreep. Te weinig olie, een verkeerde behandeling van de halfautomatische versnellingsbak of gewoon overtoeren van de motor leidde uiteindelijk tot onherstelbare schade. Het kan dus de
moeite lonen om die oude defecte motoren nu nog eens goed te bekijken. Afb. links: een werkend model van een Wankelmotor (thanks to Fredy!). Wie een beetje gevoel voor techniek heeft en die met beleid behandelt, kan aan de NSU Ro 80 een zeer betrouwbare metgezel hebben. En een fraaie, hoewel die mening natuurlijk niet door iedereen wordt gedeeld. Echt klassiek in de zin van 'nostalgisch' komt de Ro 80 niet over, daarvoor was de auto z'n tijd veel te ver vooruit. Een groot voordeel voor liefhebbers van dit moment is dat de Ro 80 indertijd is gebouwd met de beste componenten. Nu na 30-35 jaar schroef je de zaak nog makkelijk uit elkaar. Duitse degelijkheid dus. En dat alles in een fraaie design jas voorwaar een prima combinatie, opereer maar eens een Franse auto van de zelfde leeftijd! KENNERS
Alleen kenners weten de NSU in het moderne verkeer te traceren, en zelfs dan is het verdomd lastig om 'm in een oogopslag te herkennen. En dan gebeurt vaak het volgende: eerst rijden ze je voorbij, vervolgens wordt er snelheid geminderd en zie je je genoodzaakt om de ‘kijkers’ in te halen, waarna
het geheel zich weer herhaalt, vaak afgesloten met een opgestoken duim. Want waardering krijg je genoeg, waar je ook komt; en ze willen allemaal onder de motorkap kijken. Met wat kleine uiterlijke aanpassingen, al dan niet wettelijk vereist, zou de auto zelfs vandaag de dag niet misstaan in een showroom vol nieuwe auto's. In de autokampioen heeft eens een aangepaste studie gestaan,te zien bij specials. De gepolijste roestvrijstalen bumpers, de dunne raamstijlen en wat 'klassieke' details zijn de enige punten die de ware leeftijd van de auto te verraden. De auto past dan ook prima in het rijtje van ‘retrodesign- auto’s zoals de Rover 75 en Alfa 156, alleen hoeft er aan de Ro niks gedaan te worden. Eigenlijk zijn die auto's nu al weer gedateerd... PERSMAPBekijk ook de mooiste persmap van de Ro 80 eens hieronder, een gezochte autofolder.
|
Heel mooie, uiterst zeldzame en omvangrijke verkoopmap in groot formaat van 23x42 cm. De witte map bevat 4 aparte folders met als thema vormgeving, techniek, uitrusting en eigenschappen.
Steeds 8 kanten tekst in het Duits met talrijke afbeeldingen van de auto, het interieur, de motor en verschillende technische details. Dit is een echt verzamelaars object. |
D: Sehr schöne, seltene und äußerst umfangreiche Verkaufsmappe im Großformat 23x42cm vom NSU RO 80. Weiße Mappe mit 4 verschiedenen Einzelprospekten (Form, Technik, Ausstattung und Eigenschaften).
Jeweils 8 Seiten Text in deutsch und zahlreichen Abbildungen vom Fahrzeug, Innenraum, Motor, verschiedenen technischen Details und Ausstattungsdetails. Sehr schönes Sammlerstück für den RO 80-Fan. |
50000 km Dauertest AMS 1969, met verstralers voor de radiator. |
Afbeelding van een heel erg zeldzame vroege persmap |
In een autovisie uit 1968 een artikel over de eerste rijervaringen. Het kenteken maakt deel uit van de eerste "witte" serie van ongeveer 75 stuks, geleverd aan de dealers. Die kentekens eindigen allemaal met xx-xx-HD. En zijn dus nu erg gezocht en zeldzaam. |