ROEST KOMT IN DE BESTE FAMILIES VOOR update: 07-04-07 |
GOED KIJKEN
Denk niet dat een Ro 80 niet kan roesten, de tijdloze vormgeving is hiervoor geen enkele garantie. De meeste Ro's zijn net zo gevoelig voor roest als bij veel tijdgenoten. De constructie van de carrosserie is echter zeer stevig en de torsiestijfheid is groot. Bij alle bouwjaren nauwkeurige controle carrosserie zeer wenselijk. Op dit moment moet je echter iedere auto op zich goed bekijken. Je moet weten of roest wel echt een probleem is: misschien kun je zelf lassen of heb je er iemand voor. Zo niet: dan beter een redelijke koets kopen en eventueel een mindere techniek voor lief nemen. Men zegt dat in 1974 en 1975 minder goed kwalitatief koperhoudend recyclingplaatwerk gebruikt is. De webmaster is van mening dat het nu allemaal niet zoveel meer uitmaakt. Wel is het zo dat met name de metallic lakken erg dun werden aangebracht in de latere bouwjaren. Daardoor weet u vrijwel zeker dat er iets aan de hand moet zijn met deze wagens. Een motor kun je er in enkele dagen inzetten, een auto 'dicht' lassen duurt v-e-e-e-e-l langer en dat is ook nog eens specialistenwerk. Het is wel zo -dat uiteindelijk- alles te maken is. Nieuw plaatwerk is zeldzaam maar gebruikte delen zijn volop te krijgen. |
|
Foto boven: zo kan het ook, 10 jaar buiten in de tuin en weg is het fortuin. 20 jaar in het gras en weg is de aanwas...mooi hè eigenlijk...stom dat we zo'n moeite doen om Ro's te bewaren.. |
NEW!
Als je dan toch voor roest gaat koop dan een zeldzame 67er zoals in april 2007 op ebay te koop (was).
Sometimes you can find a real bargain at eBay......not sold for 100 dollar.. | ||
Vehicle Description
|
|
||
Wielranden: goed inspecteren, rotting als gevolg van dubbel plaatwerk. Waar roest door het vochtige milieu snel een kans krijgt. Vaak van binnenuit gestart! |
Voor- en achterschermen rond 'wielranden' (foto linksboven, blauwe>scherp=origineel, foto's boven bruine>boven rond gemetseld en blaasvorming onder de plamuur). Wielranden zijn lastig na te maken, nieuw plaatwerk is er vrijwel niet meer. Onder de voorschermen valt het wel mee met de roestvorming ondanks de matige fabrieksbescherming. (foto boven links) |
1 2 3 | |
Hier een paar foto's hoe men de koperen lasnaden moet doorzagen vooraleer men de voorspatborden kan afnemen. Voor de foto heb ik een grote zaag genomen, betere duidelijkheid, het moet wel met een miniatuurzaagje gedaan worden. |
1,2 Hier is duidelijk te zien waar er roest zit, op de plaats waar het rubber van het binnenspatbord tegen het buitenspatbord komt. Het onderste gedeelte van het buitenspatbord, gezien aan de binnenzijde waar het aan het chassis is bevestigd. Hier moet je de twee roestvrije moeren M 8 tussen monteren. Doordat het volledig tegen de carrosserie is geschroefd blijft
al het vuil en slijk daar zitten met gevolg goed wat roest. 3 Hier zie de roest op het binnenspatbord na afname van het buitenspatbord, roest die je anders niet ziet en er toch is. Doe je er niets aan dan komt de roest na een tijd erdoor. |
Lees ook het artikel hierover bij TIPS | door Georges Stoelen |
|
|
|
PORTIEREN en achterruit (boven) | ||
Portieren roesten vooral aan onderzijde bij afwateringskanalen, maar ook langs felsranden en in onderste gedeelte huidplaat (onder stootlijst). Bovenkant portier onder aluminium sierlijst (2e en 3e foto) eveneens roestgevoelig. Deuren moeilijk te vinden en vooral duur! Strak maken gelaste bovenkanten wel lastig. Klik maar eens voor een vergroting en bekijk de verschillen. |
MEEVALLER
Maar meestal valt het wel mee en zijn grote delen nog puntgaaf als gevolg van de relatief goede fabrieks- bescherming. En neem een zaklantaarn mee als je ergens gaat kijken. En dat er roest aan een uitlaat kan zitten dat hoef ik u toch niet te vertellen...30 jaar oud zijn ze ondertussen. Er mag dan ook best het een en ander aan mankeren. Het is ook naïef om te veronderstellen dat er nix aan de hand is. Het is juist een uitdaging om de mankementen die er absoluut zijn een oxidatie-en slijtagecorrigerende behandeling te geven. Zo die zin is er uit. |
HANDBOEK
In het handboek om de carrosserie weer "In stand zu setzen" -links- kunt u aanwijzingen vinden om de koets te herstellen. Dit boek schijnt zeldzaam te zijn. |
Op een sloperij in België staat dit bijzondere exemplaar -foto boven-,
|
misschien weet u ook nog wat
of heeft u zelf een paar aardige "roest" foto's liggen. die
kunt u dan gewoon ff sturen, zet ik ze er wel bij.
Meestal valt het dus allemaal wel mee, en we sluiten hier dan ook af met dezelfde auto waar we boven aan mee gestart zijn... |