TIPS -TIP OF THE WEEK - RATSLAG DER WOCHE              UPDATE: 19-09-12

Flashdemo tips, u heeft geen plug-in.
Heeft u ook tips? >>>mail de webmaster. Meestal dezelfde dag al op de site te zien..  u doet er een ander veel plezier mee. Stuur eventueel een digitaal fotootje mee. U kunt zelf natuurlijk ook bestaande tips uit diverse bronnen mailen. Dat scheelt een hoop werk voor de webmaster.

Binnenkort: benzinemeter problemen,  gerammel achterkant, dashboard storingen, etc. Onregelmatig lopen. Motor inwendig reinigen. verbruik omlaag? etc.

 

 

 
  • TIP 17: 05-03-05  Steuergerät für eine Hochspannungs-Kondensator-Zündung. Es handelt sich bei der Ware um Neuware. Das Steuergerät wurde in folgenden Fahrzeugen verbaut, Alfa Romeo Montreal 2,6 l; Audi NSU RO 80; Maserati Ghibli 4,7l; Ghibli Spider 4,7l; Indy 4,7l und 4,9l; Mexico 4,7l.
  •  
  • Das Steuergerät ist von Bosch; Ersatzteilnummer 0 227 200 002; Das Steuergerät kann eventuell auch in anderen Fahrzeugen mit Hochspannungs-Kondensator-Zündung verwendet werden, je nach Schaltung.

Ons stuurapparaat komt dus in meerdere auto's voor, dit is de vroege 3-polen versie.

 

  • TIP 17:      OLIEFILTER: Mahle OC 47 of  Mann W719/5       Brezan
  • TIP 16:    separate oliedosering webmaster
    I
    n de benzineleiding, de webmaster heeft dit ook ingebouwd, werkt perfect! Kijk maar of je contact met de maker krijgt.
    So einen Umbau gibt es bereits. Mats Olofsson in Schweden hat das sehr perfekt umgebaut.

    Wir haben bis Heute ungefähr 70 Ro 80 Öldozierpumpen umgebaut für förderung von ein separates Tank mit Zweitaktöl,
    und auch eine kleinere menge Mazda-Pumpen.
    Die kosten ungefähr 60 Euro + die alte Pumpe für das umbau.
    Gruss,
    Mats Olofsson

 

 


  • TIP 15:      Contactpunten  webmaster

Dit stond bij e-Bay te koop, en wat nou interessant is - in welke auto"s nog meer 'onze' contactpunten zaten: Bosch Unterbrecher Kontaktsatz 119 OVP NEU Die Originalverpackung ist durch die Jahre etwas vergilbt, aber sonst unversehrt. Der Unterbrecherkontakt ist daraus noch nie entnommen worden, außerdem ist dort noch eine Fettpackung für die Verteilernocken enthalten. Der Kontakt passt für Alfa Romeo Alfetta Alfasud Giulia Super GT Junior Spider usw., Audi NSU Ro 80 60 75 90 100 Coupe TT TTS 110C 1000 1200, BMW 316 318 320 520 525 528 630 cs 728 730 1600 1800 2000 1602 1802 2002, Chrysler Simca 900 1000 1200, Citroen DS 21 – 23, Ford Capri Consul Granada 12 15 17 20 27M Taunus, Opel Admiral Diplomat Ascona Manta Commodore GT Kadett –A –B –C –D 1,0 1,2 Kapitän Monza Rekord Senator und entsprechende Vauxhall, Saab 95 96, Seat 124 127 128 131 132, VW K70.

Doe uw voordeel , want voor die kadett-jes zijn altijd nog contactpunten te krijgen..


TIP 13    VOORSPATBORDEN   DOOR GEORGES STOELEN (BELGIË)      send in:   24-02-02

  • Wie zinnens is een Ro 80 te restaureren moet met zekerheid de beide voorspatborden demonteren. Op de rand van het binnenspatbord is een rubber geplaatst, die de afdichting verzekerd met het buitenspatbord. In de fabriek is hierover onderbodembescherming gespoten, door de tand destijds is hiertussen roest ontstaan, zelfs als je het van de buitenzijde nog niet ziet.
  • Aan een van onze leden die een Ro aan 't restaureren was had ik dat ook gezegd, maar oorspronkelijk zag hij tegen het vele werk op, toch heeft hij nadien gedaan, hij was blij dat hij mijn raad opgevolgd had, het was zeker nodig ook bij zijn en praktisch alle Ro's die nu nog rondrijden.
  • Nadien nieuwe rubbers plaatsen op de binnenspatborden bij de montage. Aan de onderkant van het spatbord zitten twee plaatschroeven waarmee dit aan de carrosserie is geschroefd. Hiertussen moet een roestvrije moer van M 8 gemonteerd worden om toe te laten dat het water dat in het rooster aan de voorruit loopt, er uit te laten lopen.
  • Demonteren van de voorspatborden Ro 80.            
  • Eerst het zwarte rooster (vanaf bouwjaar 1970 zwart, ervoor in de kleur van de auto zelf) demonteren, 8 kruisplaatschroeven, dan de leidingen voorzichtig van de ruitensproeiers aftrekken. Nieuwe ruitensproeierkoppen zijn zeer moeilijk te vinden. Het tussenpaneel aan de voorruit wegnemen, 5 plaatschroeven sleutelmaat 10, onderin nog 2 moeren losdraaien, niet geheel. Ruitenwissers en ruitenwisserarmen afbouwen.
  • De voorbumper afnemen, hierachter zitten 3 schroeven, dan aan de bovenkant van het spatbord alle schroeven uitdraaien.
  • Het tussenpaneel boven de radiator uitbouwen, (hiervoor moet de siergril weggenomen worden,) hieronder zijn nog 2 schroeven links en rechts. Aan de stijlzijde van de voordeuren links en rechts 4 schroeven, best de deuren hiervoor uitbouwen,  als laatst de 2 schroeven links en rechts aan de onderzijde tegenaan de carosseriebodemrand wegnemen. Meestal zit hierachter ook roest en veel vuil, slijk en dergelijke.
  • De brede sierstrippen links en rechts van de voorruit demonteren, 5 parkervijzen onderin de voorruitstijlen. Voorzichtig te werk gaan bij het wegnemen, losmaken van de stijl en uit het voorruitrubber trekken. Opgelet ze zijn snel krom als men er te veel kracht op zet. Bij hermontage roestvrije parkerschroeven nemen.
  • Om deze sierlijsten terug in het voorruitrubber te trekken heb je een speciaal gereedschap nodig, maar met de achterkant van een koffielepeltje gaat het ook best.)
  • Als dat allemaal gedaan is, moeten er 2 koperlassen doorgezaagd worden .De eerste aan het puntje bovenaan het spatbord, de tweede aan de wielrand waar deze aan de versterking komt, dat is net achter of onder de bumper. (Zie het Nederlandse reparatieboek) Dit kan best met een klein (hier voor de foto groot) hobbyzaagje gedaan worden, maar wel enkel in de koperlas blijven, later dan geen roest.
  • Nu kan het spatbord weggenomen worden, dit moet met uiterste voorzichtigheid gedaan worden, de mastiek eronder plakt nogal stevig vast. Best met een hoekmes eventjes lossnijden, ook aan de voorruit en aan de stijlen van de voordeuren.     
  • Hopelijk zit er niet teveel roest aan de binnenkant, zeker geen doorroestingen als je er tijdig bij was, laat dit dan zandstralen en behandel het daarna met goede roestwerende verf, werk af zoals je dat doet met de buitenkant van de auto, gebruik de beste lakken hiervoor.
  • Nadien terug monteren met een nieuw rubber, en breng geen onderbodembescherming op dit rubber aan, dit moet namelijk kunnen leven, het beweegt een beetje bij het rijden.
  • De 2 doorgezaagde koperlassen moeten niet meer gelast worden, het mag wel maar is niet noodzakelijk. Nieuwe mastiekstrippen aanbrengen waar nodig is en alle vijzen terug plaatsen. Alle vijzen eerst laten verzinken. De twee plaatschroeven die zich gans onderaan het spatbord zitten, waarmee het tegen de carrosserie geschroefd zit, 2 roestvrije M 8 moeren tussen monteren. Hierdoor ontstaat er een spleet waardoor het water en het vuil dat van het rooster aan de voorruit komt makkelijk weg kan lopen.

Veel plezier met de restauratie. Georges Stoelen    > meer info te vinden bij -ROEST-


  • TIP 12 "MOTORREVISIE" van de webmaster himself, de motor eens grondig onder de loupe. Eigenlijk te uitgebreid voor TIPS, toch maar hier bij gezet. De link gaat naar een volledig nieuwe pagina, als u dat niet wilt dan hier klikken NORMAAL GRAAG! Nu ook te vinden links in het menu bij  --ENGINE TIPS--. TIP!! Koop of laat door de webmaster een nieuwe motor inbouwen.

  • TIP 11 van Gosewin Bos, dit keer echt heel interessant, nota bene een nieuw soort wankelmotor: Kijk eens op: www.mcmastermotor.com : commentaar webmaster, ik snap er nix van maar het is wel interessant en de spec's zijn ook niet mis! --Niet te geloven man!--

  • TIP 10 van  de webmaster. Motor en bak in zijn geheel in en uitbouwen  21-10-01

 Op drie punten de touwen vastmaken. De aandrijfassen eerst aanpikken, dan de bak en als laatste de traverse. Vergeet de twee motor- dempertjes niet.

Zowel het verwijderen als het inbouwen van een complete motor met versnellingsbak en de carburateur etc er nog op gaat het beste via de onderkant. Volgens het werkplaats handboek gaat dit niet, maar met behulp van enkele sturende handen lukt het wel degelijk. Het grote voordeel bij inbouw is dat je de motor op de werkbank helemaal af kunt maken. De zwarte balk aan de voorzijde van de motor dient er wel even af geschroefd te worden (traverse). Ook de plaat onder de carburateur ff weglaten.  De auto zelf met een goede krik optillen en de motor met bak er onderschuiven en vervolgens voorzichtig gaan heffen. Dit is veiliger dan bovenlangs omdat eventuele schokken tijdens het takelen niet direct tot carrosserie beschadigingen leiden. Na enig gezweet zit ie er weer in..Vervolgens een goede fles wijn openmaken. Op een punt leegmaken.

  • TIP 9 van Albert Burgers, de achterklep en nog een keer Diesoliet  23-09-01

Zou je ook niet iets zetten betreft het beter omhooghouden van de kofferdeksel? je weet wel dat klosje ertussen? Groeten en tot ziens Albert. (Bij deze Albert. Waar je al niet een klosje onder kunt zetten...)

  • De naam Diesoliet is de volksnaam en heb je onder meerdere merknamen, mijn spul heet "Diolex"en er staat nog een telefoonnummer op ook, waarschijnlijk oud, het nr. is: 010 156655 (Metropa) De webmaster (Jan H)heeft flessen Diesoliet te koop. 10 euro per liter.

  • TIP 8 van Albert Burgers, nogmaals Diesoliet en wegligging      23-09-01
    Diesoliet is bij Metropa in R'dam nog steeds te koop. ik weet alleen niet, en dat betwijfel ik, of het nog dezelfde samenstelling heeft als het in 1985 had. Het haalde denk ik, toen de milieunormen niet meer. Ik gebruikte destijds, bij zo nu en dan gebruik 1 liter op 300 liter benzine, maar een 'nieuwe' auto een slechte compressie deed ik 1 liter op een volle tank en ging dan met topsnelheid naar huis, afstand minstens 400 km. Ik stond er steeds weer van versteld dat auto's met een lage km stand ineens weer de volle compressie hadden, maar ook bij oudere had het resultaat, niet dat ze de volle compressie kregen, maar wel dat hij zeer verbeterde. Bij mijn eigen bruine heb ik het ook gedaan,  ik kon er echter geen afstand mee rijden, daar het ding niet verzekerd was, ik liet de motor stationair draaien en varieerde het toerental van 2000  tot de rode streep en terug, ik heb dit ca. 1 uur volgehouden, de bruine heeft nu een compressie van ca. 8,5, niet slecht hè.

    Verder wilde ik de RO rijders op het typeverschil attent maken, nl. de eerste met de lage ophanging en de latere met de hogere ophanging. Het weggedrag van deze laatste is enorm veel slechter, de eerste, met Michelin Xas waren totaal ongevoelig voor wind en sporen in de weg, ook met aquaplaning hadden zij geen probleem, bovendien was de 4 bougie veel en veel zuiniger, en liep daarbij prima met 65% kerosine toevoeging. Ik heb de indruk dat die extra smering die eerste types erg veel goed deed. Zie maar of je het wel of niet plaatst .

     Gegroet door een serieuze Albert


  • TIP 7 van de webmaster 22-09-01
  • U ziet het rooster op de dorpel bij het achterportier. u kunt hierdoor de balk uitstekend tectyleren gebruik eventueel ook de kleine gaatjes die u daar onder nog kunt zien. En denk niet het is niet nodig, menige Ro heeft hier ernstige roestschade.
  • Het beste is de alu-dorpels te demonteren. De volledige balk  - die inwendig dubbel is uitgevoerd - kan dan een inspectie krijgen. Zet er dan ook gelijk nieuwe RVS parkers in.

 


  • TIP 6: door Albert Burgers 22-09-01 
  •  Ik heb een ervaring van ca. 20 jaar met betrekking op de compressie van de wankelmotor, door het gebruik van  z.g. Diesoliet (dit is een oliesoort die als toevoeging bij dieselmotoren gebruikt word om de brandstofpomp schoon te houden)  Als ik deze olie in verhouding van 1 liter op 300 liter benzine toevoeg en de motor eens lekker op hoogtoeren gebruik,  dat na  een langere rit de compressie, vooral na een langere stilstand geweldig verbetert. Ik heb die Dieseloliet doorlopend als toevoeging in mijn RO tank. Probeer het eens als de compressie beneden de 5 komt, want dan is er toch geen redden meer aan en is het proberen waard. Succes Albert

  • TIP 5: door Gosewin Bos  19-09-01
    Controleer de doorvoer-tules onder de motorkap aan de dashboardzijde. Met name die tules van de stuurbekrachtiging lekken vaak. Daarom staat bij veel dagelijks gebruikte Ro's links voor water bij de voorstoelen. Da's ook de reden dat veel Ro's juist daar rot zijn of gaan rotten. Ze rotten van binnenuit dus weg!

 

 


  • TIP 4: door Gosewin Bos   19-09-01
    Bij Ro's met een kunststof expansievat zie je veelal dat deze door de UV stralen is verhard. Hoe kan dat? De motorkap van een Ro staat wel vaak open (........) maar  toch weer niet zo vaak dat dit een logische verklaring lijkt. Toch is het heel makkelijk: tussen de motorkap en het spatbord zit een kier. Hierdoor schijnt de zon.. en voila!!  Oplossing: plak een stuk stevig (canvas) plakband over je expansietankje en dit plakband vangt de zon op. Oplossing 2: Zet je auto nooit in de zon. Oplossing 3: Koop een nieuwe motor, dan staat je motorkap wat minder vaak open.....Nieuwe tanks te koop bij de webmaster.

  • TIP 3: door Gosewin Bos   19-09-01
    Gebruik voor het 'doorprikken' van de afwateringsgaten van bijvoorbeeld de onderzijde van de deuren een dikke tide-rib (schrijf je dat zo????). Deze heeft iets een punt, maar is niet scherp en hard. Hij volgt goed de bocht en drukt prima de tectyl weg.

 


  • TIP 2: door door Gosewin Bos  19-09-01
    Gebruik ook als extra zekerheid voor het ophangen van de (zware) uitlaat extra tide-ribs.

  • TIP NUMMER 1 ------------MADE ON: 18-09-01
  • Dit is de eerste tip van de week, hoe verzint ie het zult u denken.

De afwatering achter is niet goed geregeld. Daarom de volgende aanrader; de slang die start onder het c-stijl-ruitje moet u iets verlengen en dat gaat prima met een zelfde slang van bijvoorbeeld een sloper. Het is de donkere dikke slang. De geel meegespoten slang ook de bovenste foto links is van de -benzinetankvulpijpontluchting- en afwatering (ja ja). Op de onderste foto kunt u de situatie rechts achter zien.

Die slangen gaan door gaten die reeds in de carrosserie zijn aangebracht, enerzijds om benzineslangen naar de benzinepomp te leiden (de benzinepomp kan weggelaten worden tenzij u dagelijks de Grossglockner beklimt). En aan de andere kant hoeft u alleen maar een rubberstopje te verwijderen. Volgens de webmaster is deze eerste tip zo verwarrend dat u maar beter eerst eens een kijkje moet nemen bij uw eigen Ro 80. De slangen moeten minstens 5 cm buiten de koets gebracht worden. Het zijn er dus drie, en de benzinetank past er nog gewoon tussen. En stinkt uw Ro altijd naar benzine? Dan is het verstandig om de bodem van de tank te inspecteren. Meestal zitten er minuscuul kleine gaatjes in geroest. En dat was dan gelijk de extra tip van de week.

Heeft u ook tips? >>>mail de webmaster.


TO MAIN